Trondheim Calling + Headspin = sant

Av Sara Husby 24. januar, 2020

«Trondheim Calling leker ikke musikk», skrev NRK P3 i 2011. I år feirer festivalen ti år, noe som blant annet markeres med et eget jubileumsmagasin – et magasin vi har vært med å utvikle. Vi leker nemlig ikke musikkinteresserte i Headspin.

Trondheim Calling er Norges største nasjonale musikkonferanse, og Midt-Norges største musikkfestival i vinterhalvåret. I 2019 besøkte 1 300 konferansedeltagere, mer enn 350 artister, og hele 7 000 publikummere festivalen, som på ti år har gått fra å være en samleplate til å bli en av norsk musikkbransjes viktigste stemmer. Men at en festival får gleden av å feire 10-årsjubileum, og det i beste velgående, er ingen selvfølge.

Alle foto: Eirik Malmo

– Trondheim Callings jobb tar aldri slutt

Trondheim Callings hovedformål er å feire ny norsk musikk, vise frem artister som er på vei mot et gjennombrudd samt å heve kompetansenivået innen norsk musikknæring – også etter festivalhelga. Selv om mange kamper allerede er tatt, er festivalsjef Thomas Ryjord klar på at Trondheim Calling fortsatt har et samfunnsoppdrag og en viktig oppgave:

– Ønsker vi en bedre kjønnsbalanse i musikkbransjen – flere kvinner på scenen og flere kvinnelige forbilder – må vi fortsette å jobbe med rekruttering. Ønsker vi å endre premissene for kunstnerøkonomi, må vi snakke om det. Det er mange viktige kamper som gjenstår, som næringslivet og det offentlige ikke klarer å løse på egen hånd. Trondheim Callings jobb tar aldri slutt. Heldigvis, for dette er en festival byens musikere og innbyggere fortjener, uttalte Ryjord i jubileumsmagasinet, som er en miks av intervjuer og reportasjer, krydret med billettinfo og andre typer småsnacks – fra fortid, nåtid og fremtid.

Fikk du lyst til å skaffe deg et eksemplar? Vi stemmer for, selv om vi er inhabile …

Slik har vi jobbet sammen

Så, hvorfor var vi så gira på denne jobben? Jo, nå skal du høre. I Headspin heier vi på et rikt lokalt kulturliv, og avgjørelsen var derfor ikke vanskelig å ta, da vi i fjor sommer fikk spørsmål om vi ville være med å lage et magasin i anledning 10-årsjubileet.

Mange av oss er gjengangere på Trondheim Calling, og det var derfor stor begeistring da vi fikk forespørselen. Selve jobben har bestått av flere deler; vi har, i samarbeid med Wenche Sundt Bendixvold-Ryjord fra Trondheim Calling, dannet en redaksjon, som sammen har planlagt og produsert tekster til magasinet. I tillegg har flere av designerne våre, i fellesskap med Arinbjørn Lavoll Kuld, stått for den grafiske utformingen.

For å være 100 prosent ryddige, bør vi vel informere om at flere av oss i Headspin har nære bånd til Trondheim Calling, noe som også har gjort oss rustet til å opptre som sparringspartner og rådgiver. Rådgiver Pia Biermann er styremedlem i festivalen, mens tekstforfatter Sara Husby i en årrekke har vært presseansvarlig.

Et magasin med lang levetid

Men tilbake til selve jubileumsmagasinet. Her har vi intervjuet demoartister, gjennomført lengre intervjuer med artister som begynte sin karriere på Trondheim Calling, besøkt låtskrivermiljøet i Trondheim, og tatt et tilbakeblikk – både med ledelsen og kulturjournalister. Vi har snakket med festivalarbeidere, helårsarrangører, tatt tempen på musikkbyen Trondheim og kjønnsbalansen i Kultur-Norge, samt sett fremover mot 2030 – for å nevne noe.

For et nonprofit-prosjekt, som stiftelsen Trondheim Calling er, er det stas når et magasin med 4 000 i opplag blir så godt mottatt som jubileumsmagasinet ble. Magasinet er tydelig til stede i bybildet, og vil fortsette å eksistere ut over årets festival, som for øvrig finner sted veldig snart, nærmere bestemt 30. januar til 1. februar.

Sees vi der?



Sara Husby

Skrevet av Sara Husby

Tekstforfatter /

+47 922 60 844