Logodesign er ikke for amatører

Logoen kan være et symbol eller ren tekst, men som oftest en kombinasjon av disse to. Noen ganger ser vi nyhetsoppslag om bedrifter som har brukt flere millioner kroner på ny logo*. Samtidig finnes det logo-generatorer som gjør jobben gratis. Det er ikke alle som forstår verdien av en proff logo. La oss se på utvikling av logoer og hvordan vi jobber med det i Headspin.

Still reelle krav til logoen

Mange har uforholdsmessig høye forventninger til hva et enkelt logosymbol kan utrette. Logoen skal fortelle både hva bedriften står for, og hva den driver med – men den skal også være enkel. Logoen skal være alldeles unik – samtidig som den viser tilhørighet til én spesiell bransje.

Disse motstridende kravene skyldes nok at vi er omgitt av lett kjennelige logoer som Nike, Apple, Google og Audi. Sterke selskaper som har brukt ufattelig mye penger på at vi skal få riktige assosiasjoner når vi ser symbolet deres.

Når det er sagt – de har alle en logo som er utviklet for å tåle heftig bruk og markedsføring over tid. Og de har stilt fornuftige krav:

  • En god logo bør være enkel. Det gjør det lett å se den, uansett om den er bitteliten på en penn, eller om den skriker mot deg i flere meters bredde fra en idrettsarena.
  • En god logo er både tidløs og moderne. I praksis er det umulig, for moten skifter hele tiden. Derfor må det være mulig å gjøre små endringer over tid.
  • En god logo kan brukes overalt. Den skal vises godt uansett bakgrunn; på skjerm, papir, skilt, klær og andre flater. Det betyr altså at den skal tåle ulike produksjonsmetoder, fungere i alle størrelser, og at den kan animeres.

Vi arrangerer helst arbeidsmøter med kunden

En del av arbeidet med å utvikle logo og grafisk profil handler om å gjøre teamet hos kunden til gode innkjøpere. Vi har alle magefølelse når vi ser noe vi liker eller misliker, men design handler også om å forstå hva som fungerer hvor. Og om å kunne argumentere for det i egen bedrift. Et lite tips – om noen i bedriften er imot hele logoprosjektet, så sørg for å få dem med på arbeidsmøtene.

Vi holder ett eller flere slike møter etter behov. Vi bruker tid på å lære om kulturen, produktene og tjenestene som bedriften leverer. På forhånd analyserer vi bransjen, ser hva som dominerer visuelt, hvem som finner nye veier å gå, osv. Vi presenterer visuelle retninger og gjennomfører oppgaver rundt disse. I løpet av prosessen jobber vi frem en retning med antydning til elementer og fargevalg – som våre designere tar utgangspunkt i for videre arbeid.

To ulike logoretninger for NablaFlow
To ulike logoretninger for NablaFlow

Skissering, justering og endelig lansering

Designerne utvikler skisser til flere retninger, og kunden får gjerne se 1–4 ulike forslag til logo. Noen ganger er det kun logo som er oppdraget, men like ofte er ikoner og andre grafiske elementer med i tillegg. Vi viser hvordan logo og profil vil se ut i bruk på nettsider, presentasjoner, skilt, annonser, klær og annet som er aktuelt.

Mange kunder foretrekker at vi kommer til dem og presenterer arbeidet. Da kan flere ansatte ta del i det, og designerne kan svare direkte på vanskelige fagspørsmål.

Logoen til Impulse plassert på et rutenett.
Designerne plasserer ofte tekst og logosymbol på et rutenett for å sikre riktig størrelsesforhold. I logoen vi designet for Impulse, brukes sirkler med forskjellige størrelser for å skape en helhet og riktige proporsjoner.

Gammel logo blir som ny

Vi gjør ofte redesign på gamle logoer, og av ulike årsaker. Kanskje ble ikke logoen laget for det som bedriften driver med i dag. Eller den tilfredsstiller ikke lenger de tekniske kravene som har kommet med tiden. Uansett er det håp. Designerne våre lager gull av gråstein, og de finner alltid muligheter som de mindre designflinke av oss ikke hadde tenkt på. Bare se på Artsdatabanken og Impulse. Det er samme logoer som før, men likevel ikke.

Illustrasjon av logosymbolet før og nå. Lundefuglen ble gjort tydeligere og visuelt kraftigere i det nye logodesignet.
Videreutvikling av en gammel og kjær logo som ikke fungerte så godt digitalt. Et godt eksempel på at små endringer har stor betydning for både uttrykk og funksjonalitet.
Impulse logoen før og etter vi justerte den.
Et typisk eksempel på videreutvikling. Endringen er minimal, men likevel iøynefallende. Selve uttrykket er beholdt, men logoen har fått mer personlighet.
Tidligere logo og prosessen frem til ny digital logo med forenkling og videreutvikling av hjelmen som logosymbol
Noen ganger er det bare en detalj som må fikses. Den gamle hjelmen var rufsete i kanten, nå er den god som ny.

Hva med slike gratis logo-generatorer på nett?

Det finnes generatorer som lager logoer. Og har du null krav, så fungerer det sikkert greit. Noen har for eksempel et enkeltmannsforetak i tillegg til fast jobb, og har bare lyst på litt ekstra stæsj. Som å få laget seg en kaffekopp med egen logo til hjemmekontoret. Men skal bedriften vokse seg ut i verden, så la oss heller ta en prat. Vi trenger ikke begynne med workshop og full pakke, vi har løsninger for små bedrifter også.

Uansett størrelse vil du få en pakke med logofiler til de bruksområdene du trenger, og i alle nødvendige formater og filtyper. Er oppdraget omfattende, er det også vanlig at vi lager en online profilmanual. Den inneholder regler for bruk, samt nedlasting av filer, fonter, ikoner, illustrasjoner osv.

*Sånn for ordens skyld: Det har aldri kostet mange millioner kroner å utvikle en logo hos Headspin!

Eksempler på logodesign vi har laget

 

Logodesign for Røros Bryggeri
Logoer må ikke alltid være enkle. Bryggeribransjen har lange tradisjoner for det motsatte, og det ville vi jobbe videre med her.

 

Logodesign for NablaFlow
Nabla er et matematisk symbol, og bedriften driver med vindsimulering. I logoen er begge deler samlet og visualisert.

 

Logodesign for Snurr
I utgangspunktet en typografisk logo. Men med et noe uvanlig grep der symbolet, som er inspirert av hveteaks, er bygd inn i teksten.

Ta kontakt

Matteo Di Capua

Matteo Di Capua

Leder design