Visuell identitet – Kunsten å fortelle hvem du er, uten å si det høyt

På en flyplass ser du tvert hvem som jobber for Norwegian, og hvem som kommer fra SAS. Flyselskapene jobber hardt – med alt som er synlig – for at du skal kjenne dem igjen i brøkdelen av et sekund.

Det er nettopp dette visuell identitet handler om. Å pakke inn varer og tjenester på en måte som gjør firmaet lett kjennelig. I Headspin hjelper vi mange bedrifter med dette. Enten gjennom å utvikle identiteten fra bunnen av, eller ved å videreutvikle, modernisere og holde ved like.

Hvor omfattende skal den visuelle identiteten egentlig gjøres?

Å utvikle en visuell identitet er del av en strategisk prosess. Det handler om hvem man vil være, og hvordan man vil fremstå. For de nevnte flyselskapene er det snakk om langt mer enn bare gjenkjenning. Det visuelle skal også formidle troverdighet og sikkerhet, og det skal skje på tvers av land og kulturer, og over tid.

Den grafiske profilen er en stor og viktig del av det visuelle. Og en profilmanual  med regler for bruk av grafiske elementer gjør det enklere å bygge en sterk identitet. Men det er verdt å merke seg at møtelokaler, butikkvinduer og andre deler av omgivelsene også utgjør en del av det visuelle inntrykket – selv uten firmadesign.

Fasade og skilting er en viktig del av den visuelle identiteten, her på Aker BPs hovedkontor
Fasade og skilting er en viktig del av den visuelle identiteten, her på Aker BPs hovedkontor

Logoen kan ikke bære det visuelle ansvaret alene

En logo er viktig, men den klarer ikke å formidle alt. Det trengs et system for bruk av farger, fonter og grafiske elementer for å skape en større helhet. Bildestil og illustrasjoner vil også bidra. Sammen vil disse elementene gi bedriften mulighet til å få et unikt design på alt fra nettsider, nyhetsbrev og presentasjoner til bekledning, interiør og firmabiler.

Firmabil for Impulse i en av primærfargene deres med logo og kinetisk element fra den visuelle identiteten.
Firmabil for Impulse logo og kinetisk element fra den visuelle identiteten vi laget for de.

Store selskaper har gjerne ressurser til å utvikle omfattende designmanualer som forteller hvordan presentasjoner, skilt-systemer og årsrapporter skal utformes. Hvis bedriften har begrenset med ressurser, tilpasser vi omfanget av arbeidet. Vi anbefaler å starte med logo, design-elementer, fargepalett og et sett med faste fonter. Det er et godt grunnlag for videre arbeid med en visuell profil.

 

Rollup, t-skjorte og visittkort med NablaFlows nye visuelle identitet
Rollup, t-skjorte og visittkort med NablaFlows nye visuelle identitet

Hvor viktig er visuell identitet?

Uansett hvor godt du liker Coca Cola, kjenner du logoen. Du nikker bekreftende om du ser logoen på kinesisk, arabisk eller swahili, selv om du ikke forstår språket. Ofte vil du også merke antydning til at noe skjer i munnen – du får lyst på et glass! Dette er selvsagt eksempel på konsistent og ekstrem merkevarebygging over tid, men det forteller også hvor viktig synsinntrykket er. Vi bygger automatisk kvaliteter inn i det vi ser.

Utviklingen av Shell sin logo og bilde av mange cola bokser på forskjellige språk
Shell brukes ofte som eksempel på en logo som utvikles over tid. Den er modernisert med jevne mellomrom, men ser fremdeles «likedan» ut. Coca Cola sin logo er så særpreget at du kjenner den igjen, uansett språk.

Headspin utvikler alle typer visuelle profiler

Kundene våre varierer veldig i størrelse og faglig bredde. Vi møter små start-ups som trenger hjelp til å komme seg på beina visuelt, og vi jobber med store etablerte selskaper som har en etablert profil. Noen ganger er det behov for en liten oppussing, andre ganger skal profilen endres fullstendig.

Hvert oppdrag har sine utfordringer, og sammen ser vi hva som er mulig å få til innenfor de ressursene som er tilgjengelig.

Illustrasjon av logosymbolet før og nå. Lundefuglen ble gjort tydeligere og visuelt kraftigere i deres nye visuelle identitet.
Da vi skulle redesigne logosymbolet for Artsdatabanken foreslo vi å gjøre fuglen tydeligere og nebb-delen ble plukket ut som et ekstra element til annen bruk.

Tid for ny profil? Et arbeidsmøte er en god start

Vi trenger å vite så mye som mulig om både bedrift og bransje når vi jobber med visuelle profiler. Derfor inviterer vi gjerne til arbeidsmøter der vi har forberedt oss godt ved å analysere tidligere materiell, konkurrenter og bransjen. Designerne setter sammen bilder, designstiler, illustrasjoner osv for å vise ulike retninger det er mulig å jobbe mot.

 

Tre moodboards som vise ulike retninger for Impulse sin nye visuelle identitet
Tre moodboards som vise ulike retninger for Impulse sin nye visuelle identitet

Gjennom arbeidsmøtet får vi en dypere forståelse av bedriften, hva deltakerne setter pris på, og hva som oppleves helt feil. Det gir et godt grunnlag å jobbe videre med.

Skal den nye visuelle identiteten utvikles fra bunnen av, eller er det snakk om å fornye og modernisere en eksisterende? Det er forskjell på hvordan vi legger opp arbeidet i de to tilfellene, men oppstartsmøtet er uansett en god begynnelse.

Profilmanualen gir regler og retning

Alt som lages av grafiske elementer til en visuell identitet, bør samles i en digital profilmanual. Da er logo, ikoner, m.m. tilgjengelig i riktige formater for alle som trenger dem. Enkle og forståelige regler sikrer at ingen gjør endringer eller finner på egne løsninger. Da er du også trygg på at bedriften ser lik ut alle steder.

To pappkrus laget med Snurr sin nye visuelle identitet
Vi utviklet en visuell identitet for Snurr hvor samtlige farger er i «bakst-nyanser» og illustrasjonstilen byr på masse særpreg og personlighet.

 

Ta kontakt

Matteo Di Capua

Matteo Di Capua

Leder design