Visuell identitet – Kunsten å fortelle hvem du er, uten å si det høyt
På en flyplass ser du tvert hvem som jobber for Norwegian, og hvem som kommer fra SAS. Flyselskapene jobber hardt – med alt som er synlig – for at du skal kjenne dem igjen i brøkdelen av et sekund.
Det er nettopp dette visuell identitet handler om. Å pakke inn varer og tjenester på en måte som gjør firmaet lett kjennelig. I Headspin hjelper vi mange bedrifter med dette. Enten gjennom å utvikle identiteten fra bunnen av, eller ved å videreutvikle, modernisere og holde ved like.
Hvor omfattende skal den visuelle identiteten egentlig gjøres?
Å utvikle en visuell identitet er del av en strategisk prosess. Det handler om hvem man vil være, og hvordan man vil fremstå. For de nevnte flyselskapene er det snakk om langt mer enn bare gjenkjenning. Det visuelle skal også formidle troverdighet og sikkerhet, og det skal skje på tvers av land og kulturer, og over tid.
Den grafiske profilen er en stor og viktig del av det visuelle. Og en profilmanual med regler for bruk av grafiske elementer gjør det enklere å bygge en sterk identitet. Men det er verdt å merke seg at møtelokaler, butikkvinduer og andre deler av omgivelsene også utgjør en del av det visuelle inntrykket – selv uten firmadesign.

Logoen kan ikke bære det visuelle ansvaret alene
En logo er viktig, men den klarer ikke å formidle alt. Det trengs et system for bruk av farger, fonter og grafiske elementer for å skape en større helhet. Bildestil og illustrasjoner vil også bidra. Sammen vil disse elementene gi bedriften mulighet til å få et unikt design på alt fra nettsider, nyhetsbrev og presentasjoner til bekledning, interiør og firmabiler.

Store selskaper har gjerne ressurser til å utvikle omfattende designmanualer som forteller hvordan presentasjoner, skilt-systemer og årsrapporter skal utformes. Hvis bedriften har begrenset med ressurser, tilpasser vi omfanget av arbeidet. Vi anbefaler å starte med logo, design-elementer, fargepalett og et sett med faste fonter. Det er et godt grunnlag for videre arbeid med en visuell profil.

Hvor viktig er visuell identitet?
Uansett hvor godt du liker Coca Cola, kjenner du logoen. Du nikker bekreftende om du ser logoen på kinesisk, arabisk eller swahili, selv om du ikke forstår språket. Ofte vil du også merke antydning til at noe skjer i munnen – du får lyst på et glass! Dette er selvsagt eksempel på konsistent og ekstrem merkevarebygging over tid, men det forteller også hvor viktig synsinntrykket er. Vi bygger automatisk kvaliteter inn i det vi ser.

Headspin utvikler alle typer visuelle profiler
Kundene våre varierer veldig i størrelse og faglig bredde. Vi møter små start-ups som trenger hjelp til å komme seg på beina visuelt, og vi jobber med store etablerte selskaper som har en etablert profil. Noen ganger er det behov for en liten oppussing, andre ganger skal profilen endres fullstendig.
Hvert oppdrag har sine utfordringer, og sammen ser vi hva som er mulig å få til innenfor de ressursene som er tilgjengelig.

Tid for ny profil? Et arbeidsmøte er en god start
Vi trenger å vite så mye som mulig om både bedrift og bransje når vi jobber med visuelle profiler. Derfor inviterer vi gjerne til arbeidsmøter der vi har forberedt oss godt ved å analysere tidligere materiell, konkurrenter og bransjen. Designerne setter sammen bilder, designstiler, illustrasjoner osv for å vise ulike retninger det er mulig å jobbe mot.

Gjennom arbeidsmøtet får vi en dypere forståelse av bedriften, hva deltakerne setter pris på, og hva som oppleves helt feil. Det gir et godt grunnlag å jobbe videre med.
Skal den nye visuelle identiteten utvikles fra bunnen av, eller er det snakk om å fornye og modernisere en eksisterende? Det er forskjell på hvordan vi legger opp arbeidet i de to tilfellene, men oppstartsmøtet er uansett en god begynnelse.
Profilmanualen gir regler og retning
Alt som lages av grafiske elementer til en visuell identitet, bør samles i en digital profilmanual. Da er logo, ikoner, m.m. tilgjengelig i riktige formater for alle som trenger dem. Enkle og forståelige regler sikrer at ingen gjør endringer eller finner på egne løsninger. Da er du også trygg på at bedriften ser lik ut alle steder.
