Om sosiale medier, reklame og sånt!
Jeg har holdt noen foredrag om sosiale medier de siste årene. I starten hadde jeg problem med å plassere dette fenomenet. Hvor hørte det hjemme i medielandskapet, og hvem skulle holde på med det? Hvordan skulle jeg få analoge tilhørere til å forstå rekkevidden av det som skjedde?
PR-folk hadde allerede satt et pennestrøk over tradisjonell reklame og erstattet den med sosiale medier. Webutviklerne ville løse all kommunikasjon digitalt. Dialog og deling – merkevaren din ble spådd død om du ikke klarte dette. Dell og drittungeblogging, Stormberg og web 2.o. Del det du har med resten av verden, og bli frelst!
Jeg, som jobber i reklamebyrå, hadde tydeligvis ikke noe å bidra med lenger. Men samtidig forsto jeg aldri helt hvordan ulike «eksperter» skulle løse ALT ved hjelp av sosiale medier og deling og vareprat. Mens jeg jobbet med dette, tok en modell form i hodet mitt. Nå har jeg testet modellen på mange tilhørere, så jeg mener den er moden for – ja – deling?
Modellen viser kommunikasjonen i ulike medier. Når bedriften driver tradisjonell markedsføring, skjer det ned til venstre; bedriften omtaler seg selv, og det skjer i betalte medier/kanaler. PR havner også ut til venstre, men lenger opp.
Veien ut i sosiale medier er til høyre. Først ved å være til stede og eventuelt snakke om seg selv. Klarer man å skape dialog om merkevaren sin, klatrer man opp i øverste høyre område. Andre snakker om deg – forhåpentligvis på en positiv måte!
Modellen har fungert godt som visuell bakgrunn for å forklare og å diskutere flere tema. De to viktigste har vært:
1 Utgangspunktet
Du må ha noe å dele for å være aktiv i sosiale medier. I modellen hører dette hjemme nederst til venstre. Design, produkt, merkevare, kampanje, strategi osv; det må fremdeles legges et godt grunnlag! Noen har det, andre må lage det.
2 Dialogen
Det er både godt og gratis når dialogen oppe til høyre skjer på en måte som gavner bedriften. Men det krever at du har forstått hvordan sosiale medier fungerer og klarer å bruke dem på medienes premisser.
Jeg har ikke samme problem med å plassere sosiale medier i landskapet lenger, men opplever at modellen fremdeles fungerer godt når vi snakker med kunder og andre tilhørere. Hvis du også ser at du kan ha nytte av den, så bruk den gjerne!
NB – Denne posten publiseres også på Pia Lises egen blogg.