Om å (ikke) ta skittentøysvasken offentlig
«Ord og bilder er mektige våpen. Misbruk dem ikke!», heter det i pressens Vær Varsom-plakat. Det behøvde ikke Tusvik & Tønne å forholde seg til, da de nesten fortalte sine hundretusenvis av lyttere hvem sistnevntes ektemann angivelig har vært utro med.
Hvorfor det er slik? Sosiale kanaler – som Tusvik & Tønnes podcast – er nemlig fritatt pressens etiske regelverk. Betyr det at det er fritt frem for offentlig skittentøysvask i de nye mediekanalene?
Gjett, da!
Da norsk podcasts førstedamer, Sigrid Bonde Tusvik og Lisa Tønne, mandag kveld la ut en ekstraordinær episode av podcasten «Tusvik & Tønne», tok det ikke lang tid før nettet nærmest kokte over av spekulasjoner. Temaet var ikke om hvorvidt Lisa Tønne kom til å friskmeldes etter et illebefinnende i forbindelse med jobb, som man kanskje skulle tro. Nei, spekulasjonene gikk ut på hvem ektemannen, NRK- og TV 2 Humor-profilen Kyrre Holm Johannessen, angivelig har vært utro med – mens Lisa lå innlagt på sykehus.
For selv om det tar ca. 40 minutter før det blir snakk om utroskap og svik, og til tross for at episoden har en relativt alvorstung tematikk, er det hvem denne dama er, folk spekulerer i. Hun som var den egentlige mottakeren av tekstmeldingen «Mmm, ligger du på sofaen?». For ikke bare skal Holm Johannessen ha vært utro, han skal i tillegg ha vært utro med en «kjent person i 30-årene». Podcast-radarparet vil ikke si hva denne personen heter, av personverngrunner, men lytterne får en rekke hint. Det sladdes og pipes, men den oppmerksomme lytter bruker ikke lang tid på å GJETTE hvem det er snakk om.
HER kan du høre podcasten, som har fått navnet «Lisa»
Én side – 140 000 oppfatninger
«Hele internett», det vil si Kvinneguiden (tråden var flere sider lang rundt lunsjtider tirsdag, men er nå slettet), Facebook-gruppen «Tusvik & Tønne – Ettersnakk» og Jodel, har jobbet hardt for å avsløre hvem kvinnen er. Når kommentarer som «Rotte!» og «Mmm, ligger du på sofaen?», skrevet på nevnte kvinnes Instagram-profil (nå lukket), får flere hundre likes – ja, da blir det stygt.
Ifølge Klassekampen har Tusvik & Tønne 140 000 ukentlige lyttere. Det er mange, det. Mange, som slenger seg med i en heksejakt de strengt tatt ikke vet særlig mye av bakgrunnen for. Og en konflikt de har hørt én side av. Én, av mulige tre.
Jo, jeg skjønner godt at Lisa Tønne er sint. Jeg forstår at «Phungfolket», som fanskaren kaller seg, vil støtte henne. Men så var det denne offentlige skittkasten, da. Den er jeg ikke tilhenger av – i alle fall ikke når det er barn inne i bildet. Lisa Tønne har for øvrig bedt om at lytterne ikke skal «hat(e) på han», uten at det ser ut til at lytterne bryr seg nevneverdig om akkurat det.
Nytt medielandskap
I pressens etiske normer, Vær Varsom-plakaten (gjelder for trykt presse, radio, fjernsyn og nettpublikasjoner), står det i punkt 4.3 at pressen skal «Vis(e) respekt for menneskers (…) identitet og privatliv (…). Fremhev ikke personlige og private forhold når dette er saken uvedkommende». Og kanskje enda viktigere, under punkt 4.14, «De som utsettes for sterke beskyldninger skal så vidt mulig ha adgang til samtidig imøtegåelse av faktiske opplysninger (…)». Tusvik & Tønne slipper å forholde seg til om hvorvidt de har opptrådt presseetisk. I dette tilfellet mener jeg at det er problematisk.
Det er liten tvil om at vi lever i et nytt medielandskap. Når det er sagt, om alle som har en kanal til å drive offentlig skittentøysvask skal gjøre akkurat det – ja, da er det ikke et spesielt trivelig landskap vi lever i.