Møt Thomas – vår prisbelønte designer
Det var stor glede i Headspin da vi vinteren 2023 kapret Thomas Sørlie Hansen som senior designer. Den erfarne formgiveren har fått en rekke priser for sin kunstneriske produksjon innen tegneserier, illustrasjon og bokdesign. Han er også en glimrende formidler, og ble i 2019 kåret til årets fagskolelærer ved Høyskolen Kristiania i Trondheim.
– Det er nok den prisen jeg selv setter høyest, sier Thomas.
Navn: Thomas Sørlie Hansen
Rolle: Senior designer
Tre favoritting: Historie, tyske strategispill og lukten av trykksverte.
Fortell mer om dine kunstneriske utmerkelser!
– Å lage tegneserier var det jeg levde av i en periode. Da sendte jeg ofte inn arbeider til konkurranser. Et høydepunkt var å vinne konkurransen No Words Comics i Bolzano, Italia. Dette var i 2009. Jeg ble flydd ned og fikk en konvolutt med cash i hånda. Kjærkomment i en frilanser-tilværelse!
Prisen ledet til et artist-in-residence-opphold i Wien, med bokutgivelse og utendørs utstilling.
– Kunstnerisk sett er nok likevel stripeserien Panto høydepunktet. Med den vant jeg blant annet fast baksideplass i Universitas. Mellom 2011 og 2013 gikk stripa også i Dagbladet.
Thomas trekker også fram at han har fått jobbe med en del ganske særegne bokproduksjoner, blant annet med kunstneren Guttorm Guttormsgaard. Flere av disse vant priser i Grafills Årets vakreste bøker, en kåring han senere ble juryleder for.
Noen av bøkene Thomas har jobbet med i tiden som frilanser.
Hvordan har det vært å komme inn i Headspin?
– Det har gått veldig bra, oppdragene har vært fine og varierte. Og så er Headspin et veldig hyggelig sted å være. Ikke for stort, ikke for smått og med en gjeng som liker å nerde på de samme tingene som jeg.
Tross kort fartstid i byrået – mindre enn et år om man trekker fra pappapermisjon – har Thomas rukket over mye. Visuelle profiler har vært en gjenganger så langt, med spennende kunder som NutriShell, Virtur, Windsteel Technologies og INAQ.
NutriShell lager fôr, dyre- og menneskemat av krabbeskjell. De hadde logo fra før, men fikk en utvidet profil med mange lekne elementer.
Virtur er et nyoppstartet selskap. De har fått logo og en visuell profil. Her ser vi profilen i bruk på et nettsideutkast.
Windsteel Technologies har fått logo og profil inspirert av vindmøller og sveiseprosessens blink og gnister.
Thomas har, sammen med vår designer og illustratør Jens, vært med på å utvikle INAQs nye profil. Den inneholder blant annet stemningsfulle forløpninger og farger inspirert av kystmiljøet.
Hvordan er drømmekunden?
– Drømmekunden stoler på oss og våre vurderinger, men er samtidig interessert og involvert i prosessen. Så er det ekstra ålreit når kunden på et eller annet vis holder på med noe samfunnsnyttig. Vi har f.eks. laget en informasjonskampanje for Luftfartstilsynet. Kampanjen heter «Lufta er ikke for alle» og dreier seg om riktig og lovlig droneflyging. Det er et viktig budskap å få ut.
Film fra kampanjen «Lufta er ikke for alle»
Om du kunne valgt neste prosjekt du skulle jobbe med, hva ville vært den beste brifen?
– Det kunne faktisk vært at noen gir oss så lite handlingsrom at vi nesten står stille. Ikke fordi kunden er vrien, men fordi de har et vanskelig problem som må løses. Da må man være kreativ. Kreativiteten har bedre vilkår da enn i en helt fri oppgave. Er oppgaven helt fri, må man lage fiktive hindringer for seg selv. Ellers kommer man ingen vei.
Noe du vil at folk skal vite om deg?
– Jeg er ikke en bastant person med skråsikre meninger om alt. Livet har lært meg at det er veldig lite som er sikkert. Har to personer ulike meninger om en sak, så kan det også faktisk hende at begge har rett eller at begge tar feil. Men gi meg en natt til å sove på et spørsmål, så skal jeg komme med et godt svar.
Andre ting?
– Tja, kanskje at jeg hvert år siden 2012 har dratt til Tyskland for å få med meg verdens største brettspillmesse. Med unntak av 2021, for da hadde jeg nettopp fått barn. Jeg dro sikkert ikke under covid heller – men den tiden husker jeg ingenting fra …
Kunst og historie
I tillegg til frilans-jobbing innen grafisk design og illustrasjon, fungerte Thomas i mange år som en slags kunstnerassistent på Blaker gamle meieri.
Han var også med å på å starte opp Tidvis, et firma som utforsker og utvikler nye måter å formidle og tilgjengeliggjøre forskning på, med særlig vekt på historie.
– Vi jobbet med å gjenoppbygge historiske bygg og miljøer og med å formidle dem på eksperimentelle måter – digitalt og analogt. Jeg har jo en brennende interesse for historie selv, og en artig del av den jobben var at jeg fikk besøke historiske steder, rom og bygg som vanligvis ikke er tilgjengelig for publikum.
Thomas formidleren
Deretter var han fra 2014 hovedlærer i illustrasjon ved Høyskolen Kristiania i Trondheim, inntil avdelingen dessverre ble lagt ned i 2019.
– Å jobbe som lærer var ekstremt nyttig og lærerikt – mest for meg selv, sikkert, haha! Jeg måtte plutselig begrunne og forklare alt jeg hadde holdt på med i mange år.
Du hadde ingen pedagogisk utdannelse eller erfaring som lærer?
– Nei, jeg måtte bare kaste meg uti det og gjøre så godt jeg kunne. Det var derfor utrolig stor stas å bli kåret til årets fagskolelærer etter at skolens siste år var over.
Hva og hvem inspirerer deg?
– Jeg er en sucker for gode konsepter, og liker folk som lager ting som ikke bare er eye candy, men som innbyr til refleksjon.
Thomas nevner navn som John Berger, Susan Sontag, Scott McCloud, George Herriman, Christoph Niemann og Chris Ware.
– De som inspirerer meg aller mest er vel folk som arbeider på en måte hvor de liksom meta-kommenterer mediet de jobber med, samtidig som de lager noe bra.
Litt som din egen Panto, altså! Hva skjedde egentlig med han?
– Panto beit seg selv i halen til slutt!