Møt Sigurd – vår Dombås-baserte designer
Koronapandemien var kjip, men den gjorde det mulig for Sigurd og familien å flytte over fjellet. Nå koser han seg med fjernjobbing fra arbeidsfellesskapet Trollhub på Dombås – og fjernlunsjing med tre Headspin-kolleger hver tirsdag.
Navn: Sigurd Brørs
Rolle: Multimedia-designer
Kontakt: [email protected] / 416 86 036
Tre favoritting: Har jeg en gitar og en Mac, vil jeg iallfall ikke kjede meg. Som tredje ting vil jeg slå et slag for hjørnekutteren – et uunnværlig verktøy for alle som lager kort o.l. selv.
Hvorfor Dombås?
Jeg har bodd i Trondheim hele mitt voksne liv og trivdes der, men da vi fikk datter nr. 2 rett før pandemien, ble blokkleiligheta i Ila litt for trang. Hver gang vi besøkte Finn eller gikk på visninger i byen, var imidlertid konklusjonen «fortsatt for lite» og/eller «for dyrt». Så kom pandemien og den digitale revolusjonen med hjemmekontor og Teams-møter, og det ble plutselig et reelt alternativ for kona og meg å flytte «på landet» uten å miste jobbene våre. Hun kommer fra Lesja – svigers og søstra med familie bor bare 4 km fra Dombås – så da ble det boligkjøp her og innflytting i ferdigrenovert hus i fjor høst.
Og hvordan har satelitt-tilværelsen i fjellbygda blitt?
Det har gått veldig bra! Dombås er velsignet med en flink og driftig grafisk designer, Maria Kampesæther Kleiven, som både driver byrået Trollbinde og arbeidsfellesskapet Trollhub. På hubben har jeg et sosialt miljø som også er faglig, med bl.a. Bortelaget som driver med film- og innholdsproduksjon, og Skåppå som driver med næringsutvikling, i tillegg til Maria.
Jeg synes også det digitale samarbeidet med hovedkontoret fungerer overraskende bra. Så, all honnør til Headspin som har vært rause og fleksible og støtta dette livsvalget fullt ut!
I vår kjente jeg av og til på savnet av lunsjsamværet med de 30 ansatte i Trondheim, så etter ferien har jeg tatt grep: Nå trekker jeg hver uke tre heldige 😉 kolleger som har digital «Tirsdagslunsj med Sigurd». Webkameraet er blitt et viktig arbeidsredskap!
Hva med lokale oppdrag – har du fått det?
Ja, her fikk jeg virkelig en flying start, da Maria allerede i fjor vinter, før vi flytta, lurte på om vi skulle slå sammen kreftene våre og delta i en tilbudskonkurranse. Vi vant konkurransen og fikk prosjektet som gjør at Norsk villreinsenter nå kan smykke seg med ny logo og visuell profil. Maria og jeg ble et slags to-hodet designertroll, med utfyllende styrker, og vi brukte jevnlig Headspins fagmiljø på design for å diskutere, evaluere og kvalitetssikre. I tillegg var Norsk villreinsenter, med avdeling på Hjerkinn 3 mil nord for Dombås, en spennende kunde.
Så nå er det bare å ta kontakt med deg for interesserte aktører i Nord-Gudbrandsdalen?
Absolutt, her kan jeg sitte som «førstelinje» og høre hva du er ute etter. Så ser vi i neste omgang på hvilke Headspin-folk som bør involveres. Maria er også en aktuell samarbeidspartner, med hennes kompetanse og unike kjennskap til regionen.
Du nevnte styrker – fins det et optimalt Sigurd-prosjekt?
Tja, jeg er utdannet siv.ing. innen produktdesign, og ved siden av jobben lager jeg egne poplåter og -tekster. Så om jeg i tillegg til det visuelle blikket får anledning til å bruke både ingeniøren, musikeren og språknerden i meg, da snakker vi!
Har du eksempler?
Kanskje ikke i ett og samme prosjekt, men ingeniøregenskaper som evnen til å finne løsninger og «attention to detail» er nok med meg i det meste jeg gjør.
Blikket for rettskriving og språk kommer f.eks. veldig godt med i teksttunge trykksaker, som årsrapporter. Når det ikke er tid eller budsjett til å involvere en av våre dedikerte tekstforfattere, kan jeg være ganske selvdrevet på slike prosjekter – men gjerne med en prosjektleder i ryggen. Eksemplet under er en rapport jeg designet for Direktoratet for mineralforvaltning:
Prosjekter som involverer musikk blir det lenger mellom, men i 2014 lagde jeg tre poplåter for «Amfelias verden», kjøpesenterkjeden Amfis tilbud til barn. På den ene låten hadde jeg også ideen til denne musikkvideoen:
Tidligere jobba jeg også mye med animasjon selv, først som frilanser fra 2003, og siden i reklamebyrået Scanpartner fra 2011. Men etter at Headspin kjøpte opp Scanpartner i 2013, fikk jeg jo gleden over å ha kolleger som var i verdensklasse på feltet! Så det blir litt mindre av nå.
Noe du vil at kundene skal vite om deg?
Vil og vil – jeg tenker nesten aldri på det selv lenger, men jeg kan jo komme nysgjerrige i forkjøpet: Når jeg sier navnet mitt, er det mange (NB: som er over 45 …) som spør «å, er du i slekt med han langrennsløperen?» eller «var det ikke to langrennsbrødre som het Brørs?». Svaret på begge er «ja» – både jeg og den tre år eldre broren min Sturla drev langrenn på internasjonalt nivå, og mitt beste enkeltresultat i et verdenscuprenn var en tredjeplass i 1992.
Så nå har du flytta til ei snøsikker bygd for å ruste deg til comeback i veteran-VM?
Definitivt ikke. Men jeg har kartlagt løpestiene på Dombås og kjøpt tredemølle til de mørke vinterkveldene, så jeg skal holde meg i god trivselsform!