Møt Pia Lise – vår tekstforfatter og teknologientusiast

Av Sara Husby 9. oktober, 2017

På papiret er hun tekstforfatter. I praksis er Pia Lise en multikunstner – over gjennomsnittet opptatt av teknologi og design.

Navn: Pia Lise Selnes
Rolle: Tekstforfatter i Headspin Advertising
Tre favoritting: Yogamatte, rullekajakk (med tilhørende neseklype) og internett

Hvilke prosjekter er du mest stolt av å ha deltatt på, og hvorfor?

Vi fikk relativt frie tøyler da vi skulle videreutvikle grunndesignet på flere av Terroir Røros’ produkter, samtidig som de lot oss fortelle historier. Det var gøy å få være med på.

En av oppgavene var å finne ut av hvordan Terroir Røros skulle kunne selge vann på restauranter. Da kom vi opp med navnet «Vann til vin», hvor alt fra design på etikettene til historien bak spilte en viktig rolle. Vi har også laget flere andre etiketter og brosjyrer samt kommet opp med en rekke navn. Ja, og så har vi utført en «majones-analyse» …

Kort sagt: Dette er en kunde med personlighet, som vi har bidratt til å gi enda mer personlighet.

En annen kunde jeg har lyst til å trekke frem, er kjøpesenterkjeden Amfi. Oppgaven var i utgangspunktet å lage «noe artig for unger», og så ballet det bare på seg. Nå har vi utviklet lydbøker, spill og en app – for å nevne noe. Også her er det en miks av innhold, design og teknologi, og det er gøy. Jeg er imponert over Amfi, som rendyrker konseptet – helt uten skjult reklame eller salgsfokus. Noe av det som har vært mest spennende å få jobbe med, er å skrive historier om Amfelia og Oskar. De bor på et Amfi-senter, hvor de blant annet fjerner rot og rask etter skumle Kakketo, en flaggermus som herjer og roter på senteret.

Jeg er spesielt glad i å jobbe med kunder som lar oss kombinere innhold, design og teknologi, så jeg må nesten nevne Sticos og deres @else også. Det er rett og slett kjempekult at de er så tøffe at de går ut med «Norges første digitale personalsjef» etter kort tid med koding. Og så liker jeg at de hele tiden har vært klare på at de ikke lanserer et ferdig produkt. Det har vært gøy å være med på å lage en historie rundt @else – som personalsjef-boten heter. Sticos ønsket å ta en posisjon, og det har de klart.

Hvordan er drømmekunden?

Drømmekunden trenger ikke nødvendigvis å være veldig stor. Den trenger heller ikke være så veldig synlig, og om den lar meg holde på med det jeg liker best, er det et godt utgangspunkt. Findmy, som produserer utstyr for elektronisk sporing av dyr, mennesker og gjenstander, er en sånn type kunde. De kan selv mye av det vi har gjort for dem, men lytter til våre råd og anbefalinger, og stoler på at vi løser det på en enda bedre måte. Og så gjør vi det vi er best på – sammen. Det er drømmekunden!

Hva og hvem inspirerer deg?

Flinke fagfolk inspirerer meg! Jeg har en nesegrus beundring for folk som får til ting, uten å nødvendigvis følge den opplagte stien. Det er nok ikke alltid så enkelt å ha et talent, men de som klarer å ivareta sitt, beundrer jeg.

Reshma Saujani, som står bak organisasjonen Girls Who Code, er en sånn person. Hun savnet et tilbud for amerikanske jenter som ønsket seg en jobb innen teknologi, og tok initiativ til gratis opplæring. Saujani ble invitert til Det hvite hus av Ivanka Trump, som ville samarbeide, men takket nei på grunn av presidentens politikk. Det er jo inspirerende i seg selv.

Quincy Larson er en annen person som inspirerer meg. Han står bak non-profitt-organisasjonen freeCodeCamp, et A til Å læringsopplegg for koding. Han bestemte seg for et par år siden for at det måtte gå an å lære seg koding uten å bli fattig av det, og lærer det nå bort gratis ved hjelp av frivillige. Andre personer jeg blir inspirert av, er blant annet Steve Jobs og J. K. Rowling.

Hvilke prosjekter jobber du med nå?

Ferdigstilling av nye nettsider for Betania Alta, løsninger for NTEs smarthjem-satsing samt litt barnebok-skriving på si.



Sara Husby

Skrevet av Sara Husby

Tekstforfatter /

+47 922 60 844