Møt Matteo, vår italienske AD
Navn: Matteo di Capua
Tittel: Art Director
Tre favoritting: Sjokolade, vin og reiser
Hvilke jobber er du mest stolt av å ha lagd, og hvorfor?
I fjor utformet jeg printversjonen av årsrapporten 2014 for Det norske. Jeg liker å jobbe med redaksjonell design, men jeg liker enda bedre en god prosess! Prosessen for denne årsrapporten var veldig behagelig og både Headspin og Det norske jobbet og pushet i samme retning. Alt startet med et moodboard som ga Det norske et bilde av hva som er mulig å gjøre på en årsrapport. Selv om de ønsket å beholde en corporate stil, var de åpne for å prøve noe nytt etter at de hadde sett moodboardet.
Bruk av skarpe farger, custom grafiske former for infographics, cool gray fullfargebakgrunn i tillegg til en solid grid- (og baseline-) basert layout og typografisk system, gjorde at publikasjonen er ikke bare profesjonell og av høy kvalitet, men også sprek, oversiktlig og brukervennlig. I tillegg gjenspeiler layouten hovedtematikken i rapporten som er transformasjonen.
En annen jobb jeg er utrolig stolt av er Hvem ser meg. Selv om jeg bidro med kun småting på dette prosjektet, fra websiden til noen trykksaker og grafiske elementer, er det en stor ære for meg å ha jobbet med en så viktig tematikk og med talentene vi har hos Headspin som har levert en fantastisk og dramatisk animasjonsfilm, som var hovedleveransen for dette prosjektet.
Hvordan er drømmekunden?
Vi kan gi drømmekunden et fiktiv navn: Carlos. Jepp, drømmekunden min er meksikansk.
Carlos kommer til Headspin Communication med en problemstilling og ikke en løsning. Carlos gir oss gode rammer og hjelper oss i innsiktsprosessen som er en viktig fase i alle leveranser. Vi presenterer en idè, et konsept, og en plan. Vi viser veien basert på innsiktjobben og vår ekspertise i faget og gir en ganske bred vinkel av action. Med ved hjelp av en workshop eller oppstartsmøte, hjelper Carlos oss å spisse budskapet slik at det blir en tydelig retning. Vi holder tett kommunikasjon og vi får ofte besøk av Carlos som gir oss konkret tilbakemelding og faglig kommentarer underveis. Carlos er smart og unngår synsing. Etter mange skisser og en komplett og inspirerende prosess, leverer vi sluttproduktet som ikke bare når målet, men som gjør oss stolt. Carlos er kjempefornøyd med å ha gitt oppdraget til Headspin og gir oss i tillegg ei flaske vin 🙂
Hva inspirerer deg?
Det er så mange ting som inspirerer meg at jeg må filtrere heftig, ellers så er det ikke plass til alt på denne bloggen.
Den nederlandsk grafiske kunstneren M. C. Escher inspirerte meg dypt mens jeg studerte visuell kommunikasjon i Roma. Jeg husker en kunstutstilling om verket hans på Vittoriano (et kunstgalleri nært Colosseum), jeg måtte dra hjem og starte å skissere for å få ut alt som gikk inn, som tydeligvis var for mye. En utstilling som jeg kommer aldri til å glemme.
Det er også to andre personer inspirerer meg og påvirker jobben min på daglig basis. De er ikke kunstere, de er mer forskere eller vitenskapsmenn av visuell design: Michele Spera og Massimo Vignelli. Det er deres bøker som påvirker meg og hjelper meg å finne balansen, strukturen, og harmonien i alt jeg lager. Jeg anbefaler virkelig alle sammen å lese The Vignelli Canon.
Folk som er (enda) mindre kjent, men som inspirerer meg kontinuerlig er kollegaene mine hos Headspin Communication. Jeg bruker mesteparten av tiden min i denne delen av livet mitt på jobb, en jobb som jeg elsker. Derfor er det viktig at jeg er omringet av personer som inspirerer meg daglig. De er rå!
Hva er favorittfonten din?
Favorittfonten min? Dette er et lurespørsmål. Favorittfonten min er Comic Sans kun hvis brukt i regnbuefarger 🙂
Hvilke prosjekter jobber du med nå?
Jeg jobber nå med et spennende prosjekt for SINTEF, og dette er drømmeprosjektet mitt så langt. SINTEF er min Carlos!