Møt Mats – vårt unikum av en designer

Av Frida Rishaug 26. januar, 2023

Han inspireres av gammel punk-tankegang, har bakgrunn som DJ, innreder restauranter, lager en sabla god Gin Tonic og er sertifisert BBQ-judge. Etter snart ett år hos oss begynner Mats å bli husvarm. Og til tross for at han ikke har jobbet her så lenge, har han allerede rukket å sette sine spor.

Navn: Mats Stenslet
Rolle: Prosjektutvikler design
Tre favoritting: Vaser, grill og kattunger på internett – de to første har han faktisk ganske mange av

I vårt åpne kontorlandskap har vi alle blitt godt vant med hans kreative humor og kjappe replikker – og ikke minst – den påfølgende, smittende latteren. Helt frem til Mats startet i Headspin i februar 2022, har han vært freelancer med mange innholdsrike og ulike prosjekter. Han kaller seg selv en «potet» når det kommer til det store spennet i alt han har gjort.

– Det fungerte fint – det er artig å gjøre forskjellige ting, men samtidig er det jo ingen som tar ansvar for deg som freelancer. Det er både en voldsom stor frihet og kanskje tilsvarende stor utfordring, når man gjerne skulle vært en del av en større gruppe.

– Her i Headspin har jeg mange kollegaer med ulik kompetanse, og sammen kan vi tilby et bredt spekter og skape synergi.

Hvilke prosjekter er du mest stolt av å ha deltatt på og hvorfor?

– Jeg har jobbet veldig mye med ting innenfor kunst. Jeg jobbet i 10 år – eller kanskje mer – med et prosjekt vi definerte selv, som het Håkki. Vi lagde våre egne regler og gjorde alt fra a-å innenfor merkevarebygging.

Håkki var et konsept med butikk på Bakklandet, hvor kunst og gøyale slogans resulterte i t-skjorter. Etter hvert utviklet det seg til en hel «verden», med egen nettside, filmer og utstillinger blant annet i Stockholm og Helsinki.

– Det var artig, og veldig spennende å utforske brytningspunktet mellom kunst og kommersialitet. Det er kanskje ikke den mest konvensjonelle tilnærmingen til reklamebransjen, men det har vært veldig givende.

Er det noe du vil at kundene skal vite om deg?

– Jeg har jo en av Trøndelags største vase-samlinger, da. Både glass og keramikk. Skandinavisk design fra 1950- 1970, sier han uten å røpe nøyaktig hvor mange det er snakk om.

Hvorfor startet du å samle på vaser?

– Det er en designinteresse som er sammenfallende med kjærligheten til det visuelle – og alt grafisk design. Det kan overføres til form og formgivning – og da kan det like så godt være en vase eller et møbel. Jeg ekstremt glad i alle former. Det har vært litt problematisk for meg – for det betyr at hvis jeg ser en form jeg synes er fin, så tilegner jeg meg den. Og da ender du jo opp med ganske mange fine former etter hvert da…

Gjelder det grill også, eller? Hvor mange har du?

– Det gjelder grill òg… Per i dag har jeg fem griller, kanskje seks. Griller kan være vakre å se på de også, men her handler det mer om funksjon enn form. Som ekte mat-nerd og sertifisert BBQ-judge er det viktig å ha én grill til hvert bruk. Og da kan det fort bli et par- tre.

Hvordan er drømmekunden?

– Det må vel være en kunde som gir kunstnerisk frihet. Og som respekterer det du argumenterer for.

Helt kunstnerisk frihet?

– Under ansvar, sier han og ler den påfølgende, smittende latteren.



Frida Rishaug

Skrevet av Frida Rishaug

Rådgiver /

+47 407 61 937