Møt Karoline – vår ambisiøse AD
Når Art Director Karoline ikke er opptatt med å lage fantastisk fine ting, drømmer hun om å være gartner. Ja, eller å utvikle ny visuell profil for et gartneri, da.
Navn: Karoline Stangvik
Rolle: Art Director
Tre favoritting: Guttene mine, mat – både lage og spise – og å kjøre bil alene.
Hvilke prosjekter er du mest stolt av å ha deltatt på, og hvorfor?
Jeg har nylig utviklet en ny profil for Headspin, et prosjekt jeg kosa meg veldig med. Ekstra morsomt er det jo når resultatet i tillegg blir bra! Jobben gikk ut på å re-designe byråets grafiske profil – gi nytt liv til et allerede godt utgangspunkt. Det er alltid en utfordrende balansegang, det å skape noe godt nytt, og samtidig beholde noe av det gamle. Men som sagt, resultatet ble veldig fint. Vi har blant annet valgt ny fargepalett og ny typografi samt utviklet et sett med illustrasjoner. Det har vært en artig prosess, med mange involverte. Vi har lekt oss frem til resultatet, og nå gjenstår det egentlig bare å jobbe litt mer med hvordan vi på best måte kan bruke profilen.
En annen jobb jeg er stolt av, er den vi har gjort for Røros Bryggeri. Dette er en stor jobb, hvor mange i byrået har vært med. Jeg har vært involvert i mye, blant annet å designe fjorårets julebrus og å legge føringer for hvordan den nye brusserien skal se ut. Nå jobber vi med noe nytt og spennende for gjengen på Røros, som vi gleder oss til å vise frem etter hvert.
Jeg er også stolt av jobben jeg gjorde for Kystens Arv i Stadsbygd da jeg jobbet i steinkjerbyrået Snopp. Det var et stort prosjekt som strakk seg over ganske lang tid, og jobben gikk i hovedsak ut på å utvikle museets nye identitet.
Hvordan er drømmekunden?
For meg handler det nok mer om type kunde, og ikke type bransje. Hvor proff kunden er som innkjøper for eksempel. Jeg liker at kundene er engasjerte og at de har en pasjon for prosjektet. Samtidig må kunden stole tilstrekkelig på meg til at de ikke legger for mange føringer. Det er viktig med et godt tillitsforhold, og balanse er nok på mange måter nøkkelen her – jeg må fungere som mer enn en forlenget hånd for kunden.
Hva og hvem inspirerer deg?
Jeg må nesten si ungene mine igjen. Nå har det seg sånn at jeg ikke er spesielt begeistret for unger i utgangspunktet, ha ha, men mine fungerer som et kompass for meg. De er alltid der og justerer på en måte inn satte tankesett og følelser. Det inspirerer meg!
Folk som brenner for noe, nesten hva som helst, inspirerer meg også. Jeg blir engasjert av andres engasjement, kan du si. Og så blir jeg inspirert av god mat, så det må med på lista.
Det er jo ikke alltid jeg er like kreativ, så for å sette i gang hodet, går jeg ofte inn på sider som Pinterest og Behance for inspirasjon, som jeg tar med meg videre i arbeidet jeg gjør. Det kan være alt fra hvilke detaljer som gir personlighet til grep som løfter hele jobben.
Om du kunne valgt det neste prosjektet du skulle jobbe med, hva ville vært den beste briefen?
De gangene jeg tenker at jeg ikke skal være designer, tenker jeg at jeg skal bli gartner. Så kanskje å utvikle den nye profilen til Drivstua Gartneri eller noe sånt?
– Så om noen fra Drivstua leser det her og lurer på om de skal ringe?
Da er det bare å ta kontakt – det er jo en helt fantastisk plass!