Møt Elise – prosjektleder og Netflix-queen
Helt siden Elise startet i Headspin for to år siden, har hun vært involvert i det meste som skjer på huset. For selv om prosjektlederen på papiret er nettopp det – prosjektleder, er hun minst like sterk når det kommer til idé, strategi og sosiale medier. Med fortid som DJ, er det alltid Elise som tar ansvar for musikken på byråets julebord eller om man skulle trenge noen tunes til å komme seg gjennom arbeidsdagen. Elise har Norges hyggeligste telefonstemme, elsker GIF´s og er generelt ei utrolig bra dame!
Nevn tre favoritting:
Katte-GIFS, HBO/Netflix og Beyonce.
Hvilke prosjekter er du mest stolt av å ha jobbet på, og hvorfor?
Vi gjorde en kjennskapskampanje for Sit her forleden, som ble veldig fin. Jeg kan bare se for meg hvor sykt stressende det må være å være student i dag. Alt skal være så perfekt hele tiden, og presset kan forståelig nok for mange oppleves som overveldende. Du skal være topptrent, se perfekt ut, brows on fleek, prestere akademisk og være sosial i alle sammenhenger. Det er ikke rart ungdommen har angst. For meg er det uperfekte ca. 100 ganger mer interessant. Jeg elsker når Per Fugelli sier at oppskriften til et lykkelig liv er å gi litt mer faen. Det fineste med Sit-kampanjen er nettopp fokuset på at man ikke trenger å være perfekt, at man ikke er alene om å føle på presset og at Sits velferdstilbud kan hjelpe deg når du har det tøft.
Ellers har vi nettopp hjulpet en kunde med å lansere Norges første personalsjef med kunstig intelligens. Utfordringen her var å gi personalsjefen @else en personlighet og et uttrykk – uten å visualisere henne. Det virker som om mange er redde for at robotene kommer og tar over jobbene våre – men det jeg synes er viktigst, er å fokusere på hvordan roboter kan effektivisere prosesser slik at flere får hjelp. Slik kan mennesker få mer tid til å fokusere på de tingene som faktisk krever menneskelig forståelse. Dette er fremtiden, enten vi vil det eller ikke.
Hvordan er drømmekunden?
Drømmekunden har en problemstilling og jobber sammen med oss for å få løst den på best mulig måte. Noen ganger kan kunden på forhånd ha bestemt seg for at løsningen på problemet er en film eller en nettside, men kanskje trenger de egentlig noe helt annet. Det er fort gjort å se seg blind på hvordan mannen i gata oppfatter merkevaren din når du lever i den hver dag på jobb. På den måten tror jeg vi kan være flinke til å rådgi og tilby nye perspektiver og løsninger. Men overall er det artigst når kunden har et åpent sinn. Det er slik vi sammen kommer frem til de beste løsningene.
Hva inspirerer deg?
Flinke folk inspirerer meg. Paula Scher er en designlegende. Det er en episode om henne i serien Abstract på Netflix, og den er så fin. Hvordan hun tenker rundt design og presentasjon er så sinnsykt spot on. Hun har designet Windows og Citi-logoene, og jeg kan ikke skjønne hvorfor jeg ikke har hørt om henne før jeg så den episoden.
Ellers tenker jeg mye på content (som egentlig er historiefortelling), som jeg alltid har lyst å ta til et nytt nivå. Jeg er så heldig å få jobbe med noen skikkelig engasjerte og dyktige folk her på Headspin, og vi prøver alltid ut nye ting, nye vinkler, nye formater. VGs Dødsdykket-reportasje er glimrende eksempel på next level historiefortelling. New York Times og The Guardian er også flinke. Og følger du ikke Great Big Story på Facebook ennå, vil jeg virkelig anbefale det!
Hva er favorittfilmen/boken/reklamen/serien din?
Netflix-serier som Abstract og Chefs Table inspirerer meg. Mennesker med en rendyrket passion for det de holder på med, og historiene deres. Noen fellestrekk jeg har lagt merke til er at reisen til dit man ender opp, ikke alltid er straight forward. Noen ganger er det tilfeldigheter som gjør at man ender opp med å kunne leve av det man brenner for. Det er en fascinerende tanke at man ikke trenger å følge veien man har lagt opp på forhånd.
Word on the street er visstnok at jeg ikke liker print, men det stemmer ikke, selv om det ikke er det første jeg tenker på når en kunde skal ha hjelp med noe. Eksempelvis er jeg en sucker for coffee table books. Jeg fant en diger Richard Avedon fotobiografi borte på antikvariatet på Hospitalsløkka en gang, det kjentes ut som jeg hadde vunnet i Lotto. Den har noen fantastiske portretter av Janis Joplin, Bob Dylan og Marilyn Monroe.
Et skikkelig digg printmagasin er heller ikke å forakte, som for eksempel The Gentlewoman. Godt innhold uansett format, funker alltid for meg. Men da må det være top notch også.
Ellers er jeg veldig glad i dokumentarer om alle tema. Tror jeg har runda Netflix, HBO og NRK. Nå har forresten serien basert på Margaret Atwoods «A Handmaids Tale» kommet på HBO også, og DU VERDEN så sinnsykt bra det er!
Hvilke prosjekter jobber du med nå?
Akkurat nå tenker jeg på innhold til Danske Bank Stories, GIFs for Sticos, og orger publiseringsplaner for Sabrura.