Kampanjer og kampanjeplanlegging

Kampanjer kan være alt fra bortimot gratis til å handle om millionbudsjett; likevel er det noen grunnleggende prinsipper som må være på plass. Hvis du er usikker på hvordan du skal gjennomføre en kampanje, kan punktene under være til hjelp.

1   Sørg for at alle i bedriften vet hva som er målet med kampanjen

Det kan høres banalt ut, men alle har ikke markedsføring som fagområde – derfor skal du være tydelig når du beskriver målet. Hva skal vi oppnå, og hva kjennetegner suksess?

Eksempler på mål for en kampanje:

  • Selge mest mulig av et spesielt produkt
  • Presentere en ny tjeneste for en spesiell målgruppe
  • Få flest mulig mennesker til å komme på et arrangement
  • Få nye kunder til å melde seg på nyhetsbrev

2   Finn så gode målekriterier som mulig

Rene salgsmål er som oftest enkle å måle, mens profilmål er vanskeligere. Handler målet om kvalitet, kan spørreundersøkelser før og etter kampanjen være en god løsning. Er det mulig å få folk til å legge igjen en kommentar et sted – på web eller fysisk i butikken – så legg til rette for det. Mål helst kampanjen på flere ulike måter.

Eksempler på

  • Antall solgte produkter i en gitt
  • Antall delinger av et innlegg i sosiale
  • Antall sidevisninger av et nytt produkt på egen hjemmeside

3   Bruk en blanding av digitale kanaler, papir og hva du ellers har tro på

Hvor ofte ser du på – eller klikker på – en banner-annonse? Det er lett å se seg blind på rimelige alternativer for markedsføring, men gjennomfør gjerne en ekstra idérunde i stedet for å velge standard-løsningen. Tenk nøye igjennom hva kundene dine gjør når de er ute etter ditt produkt.  Hvordan når du dem i ulike faser av den såkalte kundereisen? Bygg kampanjen rundt dette, så vet du at du treffer best mulig.

4   Lag en kampanjepakke som gir mening

Film, annonser, roll-ups, t-skjorter, plakater, give-aways… listen over mulige kampanje-elementer er uendelig lang, men budsjettet sikkert noe kortere. Og skal det være «Løp og kjøp», eller er det lurt med en mer kreativ tilnærming? Bruk tid på dette punktet, for det er her gullet ligger. Tenk høyt, skissér, skriv opp. Lag ulike alternativer og diskuter.

5   Test de ulike kampanje-elementene på «folk flest»

Alt som virker opplagt for dem som jobber med en kampanje, er slett ikke så opplagt for potensielle kunder. Kanskje har du glemt et viktig telefonnummer, eller kanskje er det vanskelig å forstå hva du prøver å selge? Skjønner folk hva produktet gjør, ser de hva det er bilde av, osv. Gå en ekstra runde – det kan utgjøre forskjellen mellom suksess og fiasko.

6   Gjør det enkelt for kunden å finne deg

Ikke tro at alle vet hvor butikkene og produktene dine er; noen trenger adresse og telefon. Eller kanskje chat? Er det mulig å bestille produkter via hjemmesiden, så la noen tilfeldige personer prøve å gjennomføre et kjøp – så får du sjekket om alt er så enkelt som du tror.

7   Gjør det enkelt for kunden å kjøpe

Mange salg stopper etter at kundene faktisk har bestemt seg for å kjøpe. Hvordan får kunden tak i deg eller produktet ditt? Noen går i butikker, andre handler på nett. Noen vil gjerne prate først, mens andre setter pris på stillhet. Folk er forskjellige, ikke bruk deg selv som utgangspunkt. Lag i stedet flere alternativer for å lese om produktet, bestille og betale, så slipper du at potensielle kunder ramler fra i løpet av kjøpsprosessen.

8   Vær til stede i sosiale medier, og svar på spørsmål

Kunder som bruker Facebook eller andre sosiale medier for å ta kontakt, forventer svar fra bedriften. Vær til stede, og vær raus – uansett om det er ris eller ros dere får. Om kundene ikke får respons, vil de garantert fortelle andre om det, og det er ingen tjent med.

 

Fremdeles usikker?

Du må gjerne ta kontakt. Det er dette vi jobber med hver dag.

Vi anbefaler også å lese om hvordan vi jobber med Digital markedsføring og Innholdsmarkedsføring.