Visuell identitet og nettside for byens nye gourmetbistro
Vi var så heldige å bli kontaktet da stjernekokk Christopher Davidsen og Trym-gründer Karl Johan Kopreitan virkeliggjorde en drøm og startet Mati. Et selskap med ønske om å berike matbyen Trondheim.
Kort tid etter etableringen ble det kjent at det første restaurantkonseptet skulle åpne i selveste Tollboden – en ærverdig bygning på Brattøra, kjent for trondhjemmerne. Restauranten har fått navnet Tollbua, og blir en nordisk gourmetbistro med lokale råvarer og smaker fra hele verden.
Vi har utviklet en leken og elegant visuell identitet med typografisk logo. Det overordnede uttrykket er retroinspirert med klassiske vintageelementer fra 1920-årene. Det hele blir kommunisert gjennom dempede farger og en brødtekstfont inspirert av skrivemaskiner. Fargepaletten henter sin inspirasjon fra byggets ikoniske grønne dør, og sammen med den varme bildestilen skapes stemningen du får når du besøker restauranten. Illustrasjonen av myke bueformer spiller også på den store døren, og brukes både på nettside, sosiale kanaler og fysiske flater.
Inspirasjonsbilder for interiørstil fra mood board
Arkivfoto av Tollboden: Trondheim Byarkiv
Inspirasjonen fra byggets entré er ikke bare å se i fargepallett og illustrasjoner, men også i selve logoen – og forsterker linken til den historiske bygningen. Vi la også til en ekstra dæsj lekenhet med en font som har variabel bredde, og som benyttes både i logo og overskrifter. Den myke typografien viser i tillegg slektskap til moderskipets logo – Mati – og prikkene blir også benyttet i Tollbuas identitet.
Nå gleder vi oss til den ikoniske grønne døra åpnes i februar.
illustrasjon av skilt for restauranten
Andre jobber
Moen MarinNy nettside, redesign av logo og grafisk profil for Moen Marin
VassfjelletFilm for hele byens fristed
Danske BankGi et Skulderklapp!
Trøndelag brann- og redningstjenesteHva er hensikten med et nettsted?
AdresseavisenLangsiktig merkevarebygging med Adresseavisen
Melhus kommuneNy profil til Melhus kommune