Liten film om verdensvant skole
Selv om vi er umåtelig glade i den offentlige norske skolen, er vi også glade for at det finnes skoler med alternativ pedagogikk. Trondheim International School er et slikt alternativ – og våren 2023 fikk vi gleden av å bli bedre kjent.
Litt om alt
Skolen hadde mye på hjertet, mye de ønsket å formidle på kort tid. Hvordan er det å gå på skolen? Hvilken pedagogikk følger de? Hva betyr det at de er en internasjonal skole for fag og tilbud? Hva mener elevene? Foreldrene? Lærerne? Og hva er egentlig en IB-skole? Formidlingsbehovet var større enn hva én kort film kunne hanskes med – men vi satte oss fore å lage en film som dekket så mye som mulig.
Lettbeint prosess
ThIS-folka var en veldig fin gjeng – og la opp til en lettbeint, effektiv og fri prosess som gjorde det mulig for oss å bevege oss raskt. I en ideell verden hadde vi hatt budsjett til skreddersydde filmer for nettside og de forskjellige sosiale mediene, men naturlig nok er det viktigere for en skole å bruke penger på det som kommer elevene til gode. Gitt rammene måtte vi derfor fokusere på én film.
Vi var aldri i tvil om at elevene selv burde føre ordet. Valget ble derfor en intervjubasert film, hvor elever fra de fleste av trinnene mellom 1.- og 10. klasse var delaktige. I tillegg intervjuet vi også lærere og foreldre. I løpet av to kjappe halvdager hadde vi snakket med over 10 elever, i tillegg til utvalgte voksne. Deretter bevegde vi oss fritt rundt på skolen og var flue på veggen for å filme skolehverdagen slik den er for elever og lærere.
Vi la opp til en fragmentert stil, med korte utdrag fra intervjuene – hvor det én person sier følges opp av den neste. Slik fikk vi inkludert mange elever, noe som var et sterkt ønske fra skolen. I tillegg fikk vi formidlet relativt mye informasjon på ikke så alt for lang tid – og fikk en film med godt driv.
Autentisitet
Hele veien var vi opptatt av at det skulle være ærlig og autentisk – og at det ikke skulle være selvhøytidelig og altfor korrekt. Elevenes egne ord skulle stå for fortellingen, ikke vår eller rektors manusbaserte, superlativ-rike utsagn om hvordan det er å gå på ThIS. Dette bidro også at underholdningsverdien økte – for unger både er og uttrykker seg kulere enn oss gamlinger. Sånn er det bare.
En fornøyd kunde
“In this school we learn how to find the answers – not just what the answers are”, sa tredjeklassingen Liv. Og det er tydelig. Vi kan i hvert fall rapportere om utrolig oppvakte elever, som enten er skuespillere i verdensklasse eller faktisk digger skolen sin. Da er det kanskje ikke så rart at lærere og ledelse også er en veldig tilfreds og hyggelig gjeng, som sier følgende om samarbeidet:
“When we first began collaborating with Headspin, we were impressed by the time they spent at the school, getting to know us and understanding our context. It was quickly apparent that they really saw what we were all about. Working with them was great fun! Communication was excellent and our thoughts were sought and valued at every stage, whilst they guided us through the process with their expertise. We could not be happier with the end result – our whole community agrees that it is a playful, truthful snapshot of life at ThIS”.
Filmen er senere blitt vist på Trondheim kino, samt på nettsiden og Youtube-kanalen til ThIS. I tillegg er filmen blitt benyttet på arrangementer som skolen har deltatt på.
Andre jobber
ArtsdatabankenNoen ganger handler visuell identitet like mye om strategi som om form og farge
Museene i Sør-TrøndelagLogo og grafisk profil for MiST
Studentsamskipnaden i TrondheimKjennskapskampanje for Sit helse
Honda Power EquipmentKampanje for Honda Power Equipment
Trøndelag brann- og redningstjenesteHva er hensikten med et nettsted?
Danske BankKampanje for Danske Bank med presentasjonsverktøy og animasjonsfilm