Visuell identitet og emballasjedesign for Røros Bryggeri
Mindre enn et år etter at Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk ba Headspin hjelpe dem med å reposisjonere merkevaren, har bryggeriet gått fra røde tall til å selge «som hakka møkk». Ølet kan vi ikke ta æren for, men vi har hjulpet til med innpakningen – og litt til.
Utfordring
Etter flere år med gode tider for norske håndverksbryggerier, ble 2018 for mange hakket tyngre. Blant bryggeriene som fikk kjenne endringen på kroppen, var Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk.
For gjengen på bryggeriet ble dette et veiskille. Enten måtte de «gå for gull», eller så kunne de potensielt gå under. Dramatisk? Ja! Et spennende utgangspunkt? Definitivt! Og med dette som grunnlag, var det ingen tvil: Alle steiner måtte snus. Her holdt det ikke å flikke litt, her måtte det en totalforvandling til – samtidig som tilhørighet og tradisjon skulle tas vare på.
Løsning
Samarbeidet startet med en workshop hos bryggerigutta på Røros. Daglig leder Frank Norvik og eier Dag Ådne Sandbakken var fra første stund opptatt av at alle ansatte skulle være med i prosessen, en avgjørelse Headspin-teamet heiet på.
I løpet av et døgn i Bergstaden rakk vi å bli kjent med både ledelse og bryggere, og vi fikk begynt jobben med å stake ut kursen videre – med tanke på alt fra øl-navn og historiefortelling til logo og payoff (og alt imellom).
Deretter begynte arbeidet med å skape «nye Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk».
For å lykkes med oppgaven var vi avhengige av flere ting. Vi måtte fortelle de riktige historiene, skape et konsept som også fungerer utenfor lokalmarkedet, samt utvikle en holistisk merkevare med en tydelig og distinkt visuell og tekstlig profil. Slik gjorde vi det:
Navn:
Allerede tidlig i prosessen landet vi på at «Røros Bryggeri og Mineralvannfabrikk» ble for tungt. Samtidig har rørosingene grunn til å være stolt av mineralvannproduksjonen sin, og det var derfor uaktuelt å droppe denne delen av historien. Løsningen ble å skille de to, slik at «Røros Bryggeri» er avsender på øl, mens «Røros Mineralvannfabrikk» står bak de prisvinnende perlende drikkene, brusen og – etter hvert – kullsyreholdig vann med smak. Mineralvannfabrikken har, i tillegg til en egen logo, også fått en egen payoff: Vill & vellaga.
Logo:
I tillegg til bryggerinavnet, består den sirkelformede logoen av en krysslagt hammer og feisel – et symbol for bergverksdrift – figurer som inngår Røros’ kommunevåpen. I tillegg har vi satt inn symbolet for kobber, samt stiliserte illustrasjoner av humle og bygg. Mineralvannfabrikken har samme logo, men med annet navn og bær i stedet for humle.
Fargepalett:
Bryggeriets nye fargepalett er hentet fra gatene i Bergstaden. Her finner du igjen justerte varianter av farger som er typiske for Røros. Videre har vi gitt de forskjellige ølene farger som gjenspeiler innholdet i boksen. IPA er oransje, bayer brun, etc. Det eneste unntaket er Pils out, som har fått grønn boks. Dette er fordi grønn er den fargen som tradisjonelt brukes på pils. PS. Visste du at Røros Bryggeri er én av to norske mikrobryggerier som tilbyr filtrert pils?
Design:
Den nye øl-serien har et stilrent uttrykk, hvor den øverste tredjedelen av boksen består av et sort bånd. Sentrert på dette båndet, som går igjen på samtlige av boksene, har vi plassert logoen. De to resterende tredjedelene er ensfarget, i farger tilpasset boksens innhold. Her står øl-navnet, i fonten Beausite Fit, og type øl, i fonten Nobel. Nederst har vi plassert payoff, volum og alkoholprosent. På baksiden av boksene står innholdet, smaksskalaen og ølets historie.
Payoff:
Da vi diskuterte hva som kjennetegner produkter fra Røros – og da spesielt bryggeriets egne – ble ord som stolt, bærekraftig, moderne og frisk nevnt. Det samme ble uredd, nysgjerrig, leken, ujålete og tradisjonsrik. Dette tok vi med oss videre i arbeidet med å finne riktig payoff. Etter å ha lekt, testa, svetta og jobba oss gjennom en rekke varianter, ble det til slutt Brygga rakrygga som sto igjen. En payoff med kraft, som er med på å styrke inntrykket av hvem bryggeriet er og vil være – en kunnskapsrik gjeng, som er stolte over den kvalitetsjobben de gjør.
Historier:
Vi valgte å gi den nye øl-serien engelske navn, flere av dem med humoristiske undertoner. Dette var nytt for bryggeriet, som tidligere hadde hatt produktnavn som Bersens Bayer, Spell-Ola og Kølfogdens Kreklingporter. For å balansere den tekstlige profilen, bestemte vi oss tidlig for også å utvikle en egen, tilhørende historie til hvert øl. Dette ble løst ved å trekke frem det spesielle ved Rørosregionen og råvarene. I stedet for å være introverte – snakke som om «alle» kjenner til historien/regionen – ønsket vi å presentere bryggeriet på en måte som gjorde folk nysgjerrige. Jo, ølene har engelske navn, og tiltrekker seg med det også nye målgrupper, men hvert øl har også noe «erke-bergstadsk» ved seg. Som disse, de to første ølene fra den nye serien:
Yeaster Holiday – påskeøl
Påske – eller «påschke», som vi sier her på Røros – er følelsen av varm sol og røde kinn. Lyden av smeltende snø og en vinter på hell. Det er vissheten om at i solveggen er klokka alltid akkurat «tid for en Yeaster Holiday». God påske!
The Bayer and the Beast – bayer
En god bayer er som en real oppstrammer – et kobberfarget beist på boks, som bare venter på å temmes. Noen vil si at The Bayer and the Beast er farlig lett å drikke, og vi er ikke uenige – den er «gørrgod».
En annen ting som er verdt å trekke frem, er at vi underveis i prosessen sendte ut en spørreundersøkelse til bryggeriets tilhengere på Facebook, samt intervjuet flere av Trondheims øl-kjennere. Her fikk vi avdekket, bekreftet (og avkreftet) hvilke tanker, ønsker og forventninger publikum har knyttet til Røros Bryggeri.
Resultat
Takket være modige eiere og bryggere, og – sist, men ikke minst – et nytt visuelt og tekstlig univers, gjør det tradisjonsrike bryggeriet fra fjellregionen det bedre enn noen gang.
Etter flere år med underskudd kan Røros Bryggeri nå skilte med et nytt, moderne design, en holistisk merkevare, en utvidet kundegruppe, nye (fantastisk gode) øl og – phu! – tall de kan være stolte av:
Fra lansering, 1. mai, til utgangen av juli, solgte Røros Bryggeri 5 000 liter mer av sin nye pils, Pils out, enn av det mestselgende produktet i 2018 – Spell-Ola. I tillegg doblet bryggeriet salget av fatøl, fra i overkant av 7 000 liter til i overkant av 14 000. Fra 20. mai og frem til midten av november, har omsetningen økt med over 50 prosent totalt. I oktober økte den med hele 69 prosent.
Vi takker for jobben, og gleder oss til å ta fatt på nye oppgaver fra fjellet.
Andre jobber
Røros BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Røros Bryggeri
ArtsdatabankenKomplekse systemer enkelt forklart
CartesianVisuell identitet for en energieffektiv verden
Trondheim CallingFestivalen ringte. Vi svarte retro og analogt.
Danske BankNår det er en million ting du heller vil …
ArtsdatabankenNoen ganger handler visuell identitet like mye om strategi som om form og farge