Minimalistisk pakning for kinoens hvite gull
Hvordan gjøre popcorn enda mer fristende? Location ba oss designe nye beger og en visuell identitet som skulle løfte både produktene og kinokioskene landet over. Vårt svar? Art Deco-inspirasjon som tar en tilbake til gamle Hollywood, sterke farger og minimalistisk typografi.
Eksperter på kinokiosk
Location er en innkjøpsorganisasjon som tilbyr kinokiosker avtaler på varer og utstyr. Med leveranser til 96 kinoer over hele landet, er de – som de selv sier – «eksperter på kinokiosk.»
Da Location tok kontakt med oss, ønsket de en total makeover av merkevaren sin. Sentralt for oppdraget var å designe nye beger for kinoens hvite gull – popcornet – samt de andre edle metallene baconsnacks, snackshjul, og smågodt. Med det som utgangspunkt skulle vi også utarbeide maler for plakater, skjermer og vippetasser som del av en helhetlig visuell identitet.
Maxi eller mini?
Gjennom en workshop med kunden utforsket vi ulike tilnærminger til pakningsdesign – fra overdådig, maksimalistisk sjokoladeemballasje, til søte, minimalistiske poser med nøtteblanding. Målet var å identifisere hva som fungerte og ikke fungerte – både estetisk og kommunikativt – og se hvordan forskjellige designvalg sier veldig forskjellige ting. Hvilke farger, fonter, og uttrykk formidler nettopp de kvalitetene Location ønsker å formidle?
Locations tidligere emballasje var av den maksimalistiske sorten, med håndtegnet typografi, alle regnbuens farger og lekne illustrasjoner som overskygget produktet – det være seg popcornet eller baconsnacksen. Med det nye designet ønsket de å ta en helomvending. Alt av Location-branding skulle bort, og selve produktet skulle opp og frem – mens begerets design skulle spille andrefiolin. Designet skulle signalisere kvalitet – enkelt uten å være kjedelig, og sofistikert uten å bli stramt eller trist.
Kinoens fortid og fremtid
Dagene man tok fatt i penstasen for et kinobesøk er lengst forbi, men det er likevel en anledning til å komme seg opp av sofaen og ut av joggebuksa, kanskje nyte et bedre måltid på veien, og legge hverdagens distraksjoner og push-varsler på pause i et par timer mens man lar seg rives med av pur filmmagi. I konkurranse med strømmetjenester, har kinoer i økende grad begynt å satse på nettopp kinobesøk som en opplevelse – saler med fløyel og gulldetaljer, eksklusive førpremierer, strikkekino(!), og alkoholservering.
Denne idéen om hva det å dra på kino har vært og fortsetter å være, ble inspirasjonen vår. Gamle Hollywoods glamorøse gullalder, det glade 1920-tallets Art Deco-stil, den dempede belysningen, spenningen før filmen, mørkerøde fløyelsseter i ærverdige kinosaler. Raffinert eleganse og en klype nostalgi, tilpasset en moderne kontekst for å aldri oppfattes som gammeldags eller trå i filmklubbklisjéer.
Kulørt og kodet
For begrene er det valgt ut klare, mettede sekundær- og tertiærfarger. Fargesterke og livsbejaende, men alle dyttet et hakk mot The Great Gatsby. Én farge per beger holder det hele i sjakk, og bidrar med fargekoding som gjør det enkelt for kioskkunden å orientere seg blant de ulike menytilbudene. Mens den mørkeblå bakgrunnsfargen tilbyr kontrasten som lar både den gylne aksentfargen og det likeså gylne popcornet skinne.
Nedkokt snacksikonografi
For ikonene har vi kokt ned hvert produkt til dets grunnidé. Minimalistiske og moderne, med Art Deco-inspirasjonen fortsatt til stede. For popcornet kom vi frem til at ikonet av det arketypiske rødstripete begeret står sterkere enn det selve popcornet gjør.
Sveitsisk presisjon
Typografien går enda mer mot det moderne igjen. Sveitsiske Helvetica tilbyr med sin nøkternhet god lesbarhet på alle flater, og lar annonserte menyer og melkeruller stå i rampelyset.
Fra beger til business
Emballasjedesignet ble også førende for Locations nye visuelle identitet i øyemed urelatert til kinogåing og kioskbesøk, blant annet med en Powerpoint-mal for bruk internt og business-to-business.
… and action!
De nye begrene har nå funnet veien ut i kinokiosker over hele landet og blitt en del av opplevelsen for film- og popcornsultne kinogjengere. Enten det er for å se den nyeste Fast & Furious-filmen med gutta, eller for å se Ryan Gosling på lerretet med kjæresten.
Andre jobber
Melhus kommuneNy profil til Melhus kommune
NylanderReprofilering av Nylander
CLIMITCO2-håndtering og menneskeskapte klimaforandringer
AdresseavisenLangsiktig merkevarebygging med Adresseavisen
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseAnimasjonsfilmer til undervisningsmateriell for Aldring og helse
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseIllustrasjoner for Demensomsorg på gård