Lufta er ikke for alle

Altfor mange dronepiloter flyr ulovlig. Uten å ha registrert seg, uten å kjenne til reglene. Men etter informasjonskampanjen vi utviklet for Luftfartstilsynet, har langt flere droneflygere blitt mer bevisste. Resultatet? Antall registrerte piloter har økt markant.

Mer kunnskap, flere registreringer

La oss starte fra begynnelsen. Luftfartstilsynet engasjerte oss for å utvikle en nasjonal informasjonskampanje som skulle øke kunnskapen om regelverk, registreringsplikt og hvor man ikke har lov til å fly, samt øke antall registrerte droneoperatører på flydrone.no. Absolutt et spennende oppdrag – med en ambisiøs tidsfrist. Vi hadde nemlig bare seks uker på oss til å utvikle en fullverdig informasjonskampanje med tilhørende innhold, landingsside og planverk for kommunikasjon.

Tre bilder som viser forskjellige situasjoner hvor folk kan møte på droner i hverdagen.

 

Effektivt, men grundig innsiktsarbeid

Selv om tiden var knapp, var ikke snarveier et alternativ. Innsikt er alltid viktig – og særlig i prosjekter som dette. God planlegging fra første arbeidstime og hyppige avsjekker både internt og med kunde, la et godt grunnlag for effektivt arbeid.

Resultatet ble en komplett kommunikasjonsstrategi med tilhørende manual, som kan følges av alle som jobber med kommunikasjon for Luftfartstilsynet. Kommunikasjon- og adferdsmål, målgrupper, brukerreiser, kanalmiks, budskapspalett, beskrivelse av stil og tone og visuelle retningslinjer er tydelig definert – og sikrer en rød tråd i all kommunikasjon.

 

Fire mockups av Facebook Stories med kampanjeinnhold

 

Lufta er ikke for alle

Etter innledende arbeid og presentasjon av flere ulike konseptforslag, landet vi til slutt på kampanjekonseptet «Lufta er ikke for alle». Dette ble også kjernebudskap i alle annonser – et tydelig signal om at kun de som følger loven kan fly drone. Vi spilte bevisst på det velkjente uttrykket «lufta er for alle», men snudde det på hodet. I tillegg introduserte vi «dronelappen», som en parallell til førerkortet – et regelverk de fleste allerede er godt kjent med.

Lett og edruelig hverdagskomikk

Luftfartstilsynet skal fremstå tydelig og kunnskapsrik, ikke kritisk og dømmende. For å unngå «pekefingeren» var det viktig at annonser knyttet til kampanjen hadde en edruelig form for humor, men med seriøs undertone. Noe av kampanjemateriellet fokuserer derfor på situasjoner hvor regler ikke følges og at droneflygningen derfor går litt galt. Innholdet byr på små glimt av humor, med en seriøs undertone. Annet innhold øker kjennskap til regler og konsekvenser ved å være korte og faktabaserte. Noen annonser tas ut som korte filmer tilpasset sosiale medier, mens enda flere er tilpasset plakater og stillbilder.

En smooth og tydelig brukerreise

Vi utviklet også en egen landingsside for kampanjen, slik at den røde tråden i konseptet skulle følge hele brukerreisen. Her ble dronelappen forklart, hvorfor du trenger den og stegvis hvordan du tar den. Landingssiden inneholder også en quiz, med spørsmål som gir en smakebit på eksamen du må ta for å få dronelappen. Målet med nettsiden var å gjøre folk oppmerksom på at det finnes et regelverk, bli klar over de viktigste reglene og å lose dem over til flydrone.no for registrering.

 

Laptop med nettside om dronelappen
Prosessen med å få tillatelse til å fly drone illustrert med ikoner

 

Treffsikker kampanje

Vi satte opp og kjørte kampanjen, og sørget for målretta og tilpasset kommunikasjon i valgte kanaler. Vi justerte jevnlig for å optimalisere effekten, og resultatet viste at vi nådde både bredt og mange – over 2,4 millioner har sett annonsene. Kampanjen oppnådde også en svært solid klikkrate, godt over gjennomsnittet for Meta-annonser i samme segment.

 

 

Markant økning i antall registreringer

Tallene fra de valgte sosiale kanalene, kombinert med resultater fra Avinor og Luftfartstilsynet, tyder på at kampanjen har hatt en merkbar effekt.

Siden nyttår 2024 har økningen i antall registrerte droneoperatører vært på rundt 33 prosent for privatpersoner, og 27 prosent for organisasjoner sammenlignet med året før. Avinor ser også en nedgang i ulovlige droneflygninger sommeren 2024 kontra 2023. I 2023 var annenhver droneflygning rundt lufthavner ulovlig, mens det i 2024 har vært hver tredje flyging.

Fra januar til august i 2024, ser Avinor også en svak nedgang på ca. ti prosent i totalt antall detekterte droner innenfor forbudsområdene rundt lufthavnene våre, sammenliknet med samme periode i 2023.

Økningen i antall registrerte droneoperatører, kombinert med nedgangen i ulovlige flygninger og detekterte droner innenfor forbudsområdene, indikerer at flere droneflygere velger å registrere seg og følge lovverket, som igjen vil si at de er klar over at det finnes et regelverk.

Sanne Blom, senior kommunikasjonsrådgiver i Luftfartstilsynet har følgende å si om kampanjen: «Vi er veldig fornøyd med resultatene kampanjen har gitt oss, både i synlighet og vekst, men også i kunnskap og materiale. Det er uvurderlig».

Andre jobber