Komplekse systemer enkelt forklart
Natur i Norge (NiN) er samfunnets felles verktøykasse for å beskrive natur på en sammenlignbar måte. NiN hjelper oss med å systematisere og beskrive naturen, så de som jobber med naturen, heller kan fokusere på å gjøre jobben sin.
Men hvordan kommunisere Natur i Norge?
Du tenker mest sannsynlig at «blåbærskog» er en skog hvor det vokser blåbær. Men jobber du med natur, enten det er i kommunen, byggebransjen eller som forsker i biologi, vil du trolig oppdage at betydningen av ordet «blåbærskog» kan variere. Alle som jobber med natur snakker ikke samme språk, rett og slett. Denne varierte forståelsen av begreper kan i beste fall skape misforståelser. I verste fall kan den få fatale følger for enkelte arter. Derfor er Natur i Norge (NiN) en viktig verktøykasse å ha med seg når man, på en eller annen måte, skal jobbe med natur.
NiN er en samling verktøy, eller systemer, for å beskrive natur på en sammenlignbar måte. Artsdatabanken (som har utviklet NiN i samarbeid med Naturhistorisk museum ved Universitetet i Oslo) tok kontakt med oss med et ønske om å produsere to animasjonsfilmer, som skulle skape kjennskap til, og kunnskap om NiN. Mer spesifikt skulle den første filmen forklare hva Natur i Norge er og brukes til, mens den andre skulle forklare det ene systemet (Natursystem) mer i detalj.
Stil og tone
En av utfordringene lå i å formidle budskapet på en verbal og visuelt forståelig måte. Filmene skulle være enkle å relatere seg til og ha en varme og formidlingskvalitet som vekket nysgjerrighet og engasjement hos målgruppa. Noe som var lettere sagt enn gjort. For Natur i Norge er komplekse greier. Men i tett dialog med kunde, fikk vi utviklet både et språk og en stil som vi mener tydeliggjorde budskapet uten å forringe innholdet.
Det presise grafiske uttrykket fra Artsdatabankens visuelle profil ble brukt for å beskrive hierarki, grafer og figurer. For å visualisere de mer konkrete, gjenkjennelige situasjonene, valgte vi en stil inspirert av skandinavisk design og amerikansk tegnefilm fra 60-tallet. Varmt, moderne og nostalgisk. Og lekent, uten å bli useriøst. Karakterene, og deres frustrasjon, undrende vesen og eventuelle «Eureka!»-øyeblikk, gjør tematikken i filmene litt lettere, og forhåpentligvis enklere å relatere seg til for seeren.
Det uregjerlige naturuniverset kontrastert med det presise grafiske uttrykket, får frem det som nettopp er NiNs oppgave: å sette naturen inn i et system.
Lykkes vi med å forenkle det komplekse?
I følge NiN-fagfolka: et rungende «ja». Artsdatabanken har gitt tilbakemeldinger på filmene som «Kanonbra!», «Helt utrolig bra!» og «Ingenting å bruke rødblyanten på her!», noe vi tolker dithen at kunden er fornøyd. Nå gjenstår det bare å se om filmene gjør jobben sin, og NiN får den posisjonen det fortjener.
Andre jobber
Nasjonal kompetansetjeneste for aldring og helseIllustrasjoner for Demensomsorg på gård
MatematikksenteretHoderegning in Outer Space
Impulse TreningssenterBranding for Impulse Treningssenter
Trondheim CallingFestivalen ringte. Vi svarte retro og analogt.
Røros BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Røros Bryggeri
Trondheim HavnNy nettside for Trondheim Havn