Gi et Skulderklapp!
For tredje år på rad har vi i Headspin vært så heldige å få bistå Danske Bank med å arrangere Skulderklapp, bankens årlige feiring av ildsjeler som trenger finansiell støtte.
Hvert år legger Danske Bank over en halv million kroner i potten – penger øremerket gode formål. Men hvordan går man egentlig frem for å finne ildsjelene rundt om i landet? Dette er ikke akkurat mennesker som skryter av seg selv og sin egen innsats, og nettopp derfor er vi avhengige av at folk nominerer sine favoritter. Vi kjenner alle en person som inspirerer, og som alltid stiller opp for de rundt seg. Disse lokale heltene gir av sin tid, for å på sin måte gjøre verden til et litt bedre sted.
Hvert år ber vi leserne om å nominere noen de synes fortjener et Skulderklapp, i én av tre kategorier:
- Kunnskap og kultur
- Veldedig formål
- Idrettskultur og breddeidrett
Etter en nomineringsfase, velger en jury fra Danske Bank ut ti i hver kategori, som går videre til avstemmingsfasen. Vi forteller litt om hva de ulike nominerte driver med, og hvilken forskjell de utgjør. Deretter ber vi publikum om å stemme på den de synes fortjener det. I hver kategori kåres en førsteplass og en andreplass, som får tildelt henholdsvis 60.000 og 40.000 kroner. De resterende åtte nominerte i kategorien får også 10.000 kroner.
Vi i Headspin har hvert år hatt som oppgave å legge opp kampanjeplanen, produsere visuelt materiell, film og tekst for å promotere kampanjen. Og hvert år har vi lagt lista litt høyere. Kampanjen kjøres utelukkende i bankens sosiale kanaler, hovedsakelig Facebook og Instagram. Derfor har tilpasset og nyskapende materiell til disse kanalene vært viktig.
Basketskolen
Alle de tre årene har vi valgt ut en av vinnerne som vi lager en film om – for å virkelig vise frem det viktige arbeidet de gjør. En av vinnerne i Skulderklapp 2018 var Basketskolen, drevet av tvillingene Dag og Jan Leween. Vi tok turen ned til Oslo for å intervjue tvillingene om engasjementet for Basketskolen og hvilken forskjell initiativet utgjør for barna som deltar. Denne filmen vises i sin helhet i Danske Banks egne kanaler, men klippes også ned til kortversjoner tilpasset Instagram, Instagram Stories og Facebook. Disse filmene brukes også for å skape interesse for neste års Skulderklapp, der vi søker nye kandidater.
Filmfotograf Tor Eigil Scheide bisto med selve filmingen, og Sander hos Syncpoint har komponert lydsporet.
Hockey Mot Kreft
I 2016 var Rune Jonsdal fra Vikhammer, som står bak Hockey mot kreft, en av førstepremievinnerne. Hockey mot kreft er en frivillig organisasjon som jobber for å skape magiske øyeblikk for kreftsyke barn. De har som mål å få barna til å glemme den harde kampen for en stund, og skape minner som kan hjelpe dem gjennom tøffe tider. Vi fulgte Rune og barna på kamp for å fange opp de små, fine øyeblikkene og samtidig ser hvordan Rune utgjør en forskjell i sin interaksjon med de rundt seg.
Filmfotograf Per Gunnar Ordahl bisto med selve filmingen.
Siw Indsetviken & Hjelp oss å hjelpe Gateteam Oslo
I 2016 var Siw Indsetviken og Hjelp oss å hjelpe Gateteam Oslo en av vinnerne. Siw bruker all sin ledige tid og kapasitet på frivillig arbeid. I filmen følger vi henne på en typisk dag, fra henting av bil til pakking og utdeling av mat og klær. Som hun selv sier, er det ikke maten og klærne, men den menneskelige kontakten, som er viktigst for de hun møter. Å kunne ha en god samtale med en edru person blir veldig viktig.
Filmfotograf Per Gunnar Ordahl bisto med selve filmingen.
Omfang
I takt med at premiepotten fra Danske Bank har økt, har også interessen for og kjennskapen til Skulderklapp vokst fra år til år. Gjenbruk av materiell, farger og stil tidligere år sikrer et konsistent visuelt uttrykk basert på Danske Banks CVI. I tillegg har vi prøvd å tilføre nye vrier og kanaler hvert år.
- I 2018 hadde vi hele 1.150 nominasjoner og 36.500 stemmer.
- Hele 30 vinnere fikk utdelt fra 10.000 – 60.000 kroner hver i premie.
- Over en halv million mennesker så budskapet i konkurranseperioden.
Nytt i 2018 var oppfølgingsintervjuer med flere av vinnerne, eksempelvis organisasjonen Potespor i Hjertet, der vi intervjuet ildsjelen Tina som tar seg av og omplasserer hjemløse katter. I tillegg til intervju i form av tekst og bilde, lagde vi en Instagram story som viste kattene på brakka og litt mer om Tinas viktige arbeid.
Nå er også Skulderklapp 2019 nettopp avsluttet, og i år fikk vi inn hele 1.250 nominasjoner, og over 80.000 stemmer! Hvem som vant i 2019 ser du her.
Vi takker Danske Bank for den takknemlige jobben dette er, så mye feelgood-stemning skal man lete lenge etter!
Andre jobber
Moen MarinNy nettside, redesign av logo og grafisk profil for Moen Marin
Studentsamskipnaden i TrondheimKjennskapskampanje for Sit helse
Honda Power EquipmentKampanje for Honda Power Equipment
Røros BryggeriVisuell identitet og emballasjedesign for Røros Bryggeri
Trondheim CallingFestivalen ringte. Vi svarte retro og analogt.
SnurrEt lite håndverksbakeri med stor personlighet