En gastropub reiser seg fra asken

Da Matigruppen, med stjernekokk Christopher Davidsen og norsk sommeliermester Henrik Dahl Jahnsen i spissen, kom til oss med et nytt konsept tok vi fatt på oppgaven med stor iver. Historien for samarbeidet startet med moderskipet Mati, før vi utviklet visuell identitet og nettside for det første konseptet – Tollbua. Nå var det et helt nytt konsept som skulle reises. 

Fotokollasje Phoenix visuell identitet

Konseptet fikk navnet Phoenix – etter det historiske Hotel Phoenix som holdt til vegg-i-vegg fra 1914. Det nye Phoenix er en Gastropub, som serverer «comfort food» av høy kvalitet.

Bilde av Hotel Phoenix på Munkegata i Trondheim i Norge i 1948.
Visuell prosess av utvikling symbol i visuell identitet.

Vi har skapt en helhetlig visuell identitet som omfatter alt fra logo og typografi til fargepalett og maler for sosiale medier. Identiteten er sterkt inspirert av ikoniske neonskilt fra kino- og teaterscener i New York, Houston og Berlin, som gir det grafiske uttrykket et retro, men internasjonalt og moderne preg.

Fotokollasje Phoenix visuell identitet, inkludert farger og inspirasjon.

Logoen er designet med en skrifttype som er utformet fra geometriske og tekniske stiler, og fremstår både robust og dynamisk. Skrifttypen varierer fra en stilfull vintage-vibe til edgy, industriell futurisme, noe som gir rom for et mangfoldig logomønster. Fargepaletten er mørk og dempet, men med elektriske neonfarger som gir liv til uttrykket.

Visning av diverse logoversjoner.

Vi produserte flere innlegg for sosiale medier til lanseringen. Disse ble laget i malverket vi utviklet.

Mockup av Phoenix nettside på desktop og identitet på sosiale medier.

Phoenix reiser seg fra asken og åpner dørene til hele byens sultne befolkning 8. november. Vi gleder oss til å ta turen innom, både for lunsj, snacks og middag.

Mockup av Phoenix-logo på forkle.
Mockup av Phoenix-logo på fasade.
Fotokollasje Phoenix bilder til sosiale medier

Andre jobber