Innholdsmarkedsføring – Content Marketing
Skryt uhemmet av deg selv og produktene dine, og kundene blir garantert skeptiske – både til deg og det du har å selge. Gi dem informasjon og kunnskap som de trenger og liker, så får de tillit i stedet. Dette er hva innholdsmarkedsføring handler om. Ganske logisk, egentlig. Men vanskelig å gjennomføre, for vi er jo nærmest programmert til å skryte av oss selv.
Innholdsmarkedsføring, søkemotorene og sosiale medier
I gjennomsnitt kommer mer enn 50 % av besøk på et nettsted fra Google. Målet deres er å gi folk så gode svar som mulig på søk, og de belønner nettsteder som har godt innhold, mange besøk og linker inn. Mellom 15 og 20 % av nettstedbesøkene kommer fra betalte søk (AdWords) og sosiale medier; her er det positivt engasjement og stor spredning som er suksessfaktorene. Godt innhold, sosiale medier og gunstig posisjon på Google-søk henger med andre ord tett sammen.
De store bare gjør det; små og mellomstore sliter
Mer enn 90 %* av alle næringslivsledere er enige om at innholdsmarkedsføring er en viktig del av fremtidens markedsføring. Store selskap ruster seg med egne innholdsavdelinger; oppretter blogger, legger jevnlig ut fagstoff på nett, forbedrer nettstedet sitt og lager videosnutter og film som de sprer via sosiale medier. Små og mellomstore virksomheter gjør så godt de kan, men mange sliter med å få det ordentlig til fordi de mangler ressurser og kompetanse.
Hva vi kan hjelpe deg med
For noen av kundene våre har vi ansvaret for sosiale medier; skriver og legger ut FB-poster med linker. For andre skriver vi blogginnlegg eller bidrar med tekstvask og korrektur. Enkelte kunder ønsker å starte med en strategi; en begrunnet plan for hva de bør gjøre og hvorfor. Vi bidrar også med analyse og oppfølging, slik at vi sammen kan bedre effekten.
Det finnes ingen quick-fix
Innholdsmarkedsføring er langsiktig investering. Og det er viktig å gjøre de riktige tingene på riktig måte og i riktig rekkefølge. Et godt utgangspunkt er nesten alltid å starte med kundens kjøpsreise; fra han begynner å tenke på å kjøpe til han står med produktet i hånda. Ja, faktisk etterpå også – for vi vil jo både ha gjenkjøp og at han anbefaler oss til andre. Innholds-markedsføring skal bidra til at du er med fra begynnelsen.
Beslektede områder vi jobber med, er Digital markedsføring og Sosiale medier.
*brightedge.com