Hvis du ikke har noe å si – ikke si det!

Av 29. mars, 2011

Når jeg leser annonsetekster i avis – og det gjør jeg ofte – slår det meg hvor mye intetsigende viss-vass som skrives. Og så lurer jeg på da, om det er slik at leserne stiller seg fullstendig likegyldige til teksten og kun forholder seg til totaliteten i annonsen: overskrifte, bilde, layout, farger, medium osv. Eller om slike svadatekster er med og ødelegger merkevaren ørlite. Lørdag kom jeg over en av svada-annonsene i Dagbladet Magasinet, for Siemens.

Annonse for Siemens
Annonse for Siemens

Glem hverdagen. Her kommer fremtiden.

Slik lyder overskriften. Deretter minner avsender om at vi skriver 2011 og påstår at det blir litt av et år: ”Siemens står foran en spennende reise, med en lang rekke produkter som kommer til å skape fremtidens hjem. Det er innovasjonen, designen og de nye kombinasjonene som gir deg (altså meg) muligheter til å leve et fritt liv med alle de ambisjonene du (altså jeg) har.” Smak litt på setningene; les dem gjerne et par ganger, og ta mulighetene (og svadaen) inn over deg. Til slutt listes produktene opp som skal sette meg i stand til å leve ut mine ambisjoner i ubegrenset frihet:”alt fra neste generasjon induksjonstopper og nye dampovner til intelligente oppvaskmaskiner og effektive ventilatorer”.

Skadelig for merkevaren, eller ikke?

Nå vet jo jeg også at de fleste ikke leser annonsetekster, med mindre de er spesielt interessert i eller i kjøpemodus for produktene som omtales. Samtidig er nettopp det argumentet for at teksten må være god; den skal selge produktet eller merkevaren der og da til de mest interesserte. Det jeg lurer på, er altså om annonsen som helhet – til tross for teksten opplagte svakheter – bidrar til å styrke inntrykket av Siemens som en innovativ og fremtidsorientert kvalitetsbedrift ved å bruke ord som fremtid, design, ambisjoner og frihet? Eller om flere reagerer som meg; makan til tullprat.

Kanskje burde Siemens nøyd seg med å fortelle at du nå kan lese om årets nyheter fra Siemens på www.siemens-home.no, og at det finnes en del produktnyheter der som vil gjøre livet på kjøkkenet mer spennende. For stort mer er det vel ikke de har å si?

Bent Ødegaard, tekstforfatter i Scanpartner