Hvem blir konge på web når alle har lært seg søkemotoroptimalisering?
Content isn’t nødvendigvis king
Passende doser av gode søkeord strategisk plassert på eget nettsted, i urler, som topptekst, i headinger og i brødtekst, er bra. Men hvis innholdet ordene er en del av, viser seg å være dårlig. Ikke tilfredsstiller leserens forventninger. Er dårlig skrevet. Ikke engasjerer. Ja, da forsvinner leseren raskt ut, han kommer ikke tilbake, og han deler garantert ikke det han har funnet, med andre. Da er ikke content king, men i verste fall en trussel – for det kan jo til og med tenkes leseren i stedet bestemmer seg for å advare andre ved å fortelle andre om sin dårlige opplevelse.
Kvalitetsinnhold gir autoritet på nett
Kvalitetsinnhold derimot – innhold som er interessant, spennende, overraskende og velskrevet – blir både lest og delt. Det fører til at andre kanskje også vil linke til siden i sine innlegg om samme tema, for eksempel ”Sjekk www.reklamebloggen.no. Der er det gode poeng å hente om content marketing.” Antakelig vil leseren også komme tilbake for å sjekke om det er lagt ut mer godt stoff. Og trenger han tjenester som leveres av selskapet som har postet kvalitetsinnholdet, kan det sågar tenkes han kontakter dem. Kvalitetsinnhold gir autoritet. Kvalitetsinnhold er en snøball som vil kunne rulle seg stor.