Headspin nominert i Cannes – igjen

Av Sara Husby 7. oktober, 2016

Headspin Communication kan hente hjem to nye priser under prestisjetunge Cannes Corporate Media & TV Awards 13. oktober. I år er det filmen «Hvem ser meg», produsert på oppdrag fra Nasjonalt kompetansesenter for aldring og helse, som er nominert. Ikke bare til én pris, men to: Medical Films og Best Animation, Graphics & Special Effects.

Viktig om demens

I animasjonsfilmen «Hvem ser meg» møter vi en liten jente, hennes mor med demens – og koseuglen «Huske». Filmen belyser noen av tankene som kan strømme gjennom et lite hode når en fremmed situasjon dukker opp, og en av foreldrene plutselig forandrer seg.

Hvem ser meg – En film om demens from Headspin Productions on Vimeo.

Filmen, som var første ledd i en større kampanje rettet mot barn mellom 6–12 år, og er utviklet i samarbeid med Aldring og helse med midler fra Helsedirektoratet som en del av Demensplan 2015. Filmen ble svært godt mottatt hos Aldring og helse, i Helsedirektoratet samt hos pårørende. I løpet av få døgn hadde mer enn 10 000 sett filmen, som kun ble delt på Aldring og helses egen Facebook-side. At filmen nå kan vinne to priser i Cannes, synes Øyvind Krag Ingul, daglig leder i Headspin Productions, er ekstra stas:

Her får vi være med på samfunnsopplysning. «Hvem ser meg» berører noen av de svakeste i samfunnet – barn som kanskje ikke kjenner igjen sin egen mor eller far – og om vi kan bidra til økt forståelse, er det ekstra godt å vinne, sier han.

Cannes + Communication = <3

Det er ikke første gang Headspin Communication inntar den røde løperen i Cannes. I fjor vant byrået gull i kategorien internkommunikasjon, med filmen «Royal Blue» for Danske Bank. For to år siden ble det både førsteplass og sølv i Cannes for informasjonsfilmen «The Norwegian Oil Adventure 2012» for oljeselskapet Det norske. Det er ifølge Krag Ingul langt fra tilfeldig:

Det at vi vinner slike priser er ingen tilfeldighet, og det er noe vi har bestemt oss for å gjøre. For Headspin er det ikke godt nok å konkurrere mot lokale og nasjonale aktører, og i Cannes får vi vist at vi har noe å fare med. Sist utkonkurrerte vi blant annet byrået til Heineken, så her er det ingen tvil om at vi får prøvd oss mot de beste i verden.

«The Norwegian Oil Adventure 2012» kan du se her

Her finner du «Royal Blue»-filmen

Cannes Corporate Media & TV Awards arrangeres 12.–13. Oktober. Selve prisutdelingen finner sted torsdag 13. oktober.

Fakta om Cannes Corporate Media & TV Awards

Cannes Corporate Media & TV Awards hedrer hvert år verdens beste konsernfilmer, nettmedier og TV-dokumentarer. Mer enn 800 innsendte jobber kjemper om de ettertraktede Cannes-delfinene (Gold, Silver, Black og White Dolphin – Grand Prix) i den internasjonale konkurransen, som er åpen for filmprodusenter, kunder, byråer, TV-stasjoner samt studenter.

Festivalen ble grunnlagt i 2010 av Filmservice International, og har siden den gang vokst til å bli en av de viktigste festivalene for konsernfilmer.

 



Sara Husby

Skrevet av Sara Husby

Tekstforfatter /

+47 922 60 844