God grafisk design gjør det enkelt for deg å oppfatte innholdet

Vi produserer mye grafisk design og ser ofte verdien av å sette i gang en designer noen timer. Det gjelder alt fra nyhetsbrev, plakater og årsberetninger til emballasje og t-skjorter.

Hvis øynene dine virrer i alle retninger når du ser på en plakat eller en nettside, er det sannsynligvis snakk om dårlig grafisk design. God design skal nemlig styre blikket ditt mot det viktigste først, sånn at det er enkelt for deg å oppfatte innholdet. Hvis du strever med å lese noe, kan det hende det er dårlig skrevet – men det kan også være dårlig utforming som er problemet. For eksempel ujevn venstrekant på den teksten du leser her, ville vært vond å lese.

6 oppslag fra Trondhem Calling boken vi designet i forbindelse med deres 10-års markering.
Forskjellige layouts til boken for Trondheim Callings 10-års markering.

Tegn på god grafisk design

Den viktigste infoen først altså, men det stopper ikke der. Resten av innholdet – for eksempel på en plakat eller roll-up – må stables på riktig måte. Opplysninger som hører naturlig sammen, bør stå sammen; «chunks of information» er et begrep. Både for at det skal være visuelt tiltalende, men også for å gjøre det lettere å forstå.

Det kan være så enkelt som tre bullet-points med korte tekster. Blir linjeavstanden for liten eller stor, ser det enten ubehagelig trangt ut, eller flytende og rart.

Forsiden vi designet for TBRT (Trøndelag brann- og redningstjeneste)
Vi redesignet nettsiden for TBRT (Trøndelag brann- og redningstjeneste) hvor «alle» var brukere. I praksis betød det en hard prioritering for å finne ut hvilken informasjon som skulle fremheves.

PowerPoint-presentasjoner til å dø av

PowerPoint, Word og andre programmer har maler som ser profesjonelle ut. Men det er også veldig enkelt å ødelegge inntrykket for den som ikke er opptatt av design. Tettpakkete slides med uforståelig innhold; vi hater dem alle sammen. Lar du en grafisk designer få frie tøyler, helst sammen med en tekstforfatter, kan de gjøre en grundig ryddejobb. Fordele innholdet på flere slides, samtidig som teksten gjøres om til klartekst. De sørger for at hver slide presenteres så den blir flott å se på, og enkel å forstå.

Eksempler på slides med Impulse sin PowerPoint-mal
Eksempler på PowerPoint-slides med Impulse sin visuelle identitet

Erstatte logoen på t-skjorter og kaffekopper med noe smartere?

Mange lar logoen spille hovedrollen litt for ofte. Bedrifter som produserer merch, putter gjerne logoen på alt. Selvfølgelig ønsker vi at mottaker skal huske oss. Men folk liker ikke å gå rundt med en fremmed logo. Og kaffekoppene kan godt få et mer diskret design – den som drikker, vet sikkert hvem hen er på besøk hos.

La designeren få tilgang til den grafiske profilen, og be om noe som er litt mer spennende enn bare logo. Vi garanterer at du blir fornøyd!

Har du en utfordring? Vi fikser det!

Hvis du trenger hjelp til noe visuelt, stort eller smått, så ta kontakt. Bilder til sosiale medier, trykk på et bærenett, pynt på en mappe – kom med det.

En profilmanual er et supert utgangspunkt. Manualen sørger for at alt det grunnleggende er på plass, med regler for bruk. Da kan designeren sette de ulike elementene sammen innenfor disse rammene, samtidig som hen utfordrer og skaper nytt.

Men ikke fortvil om du ikke har en profilmanual. Designere er tryllekunstnere innen faget sitt.

En billboard vi designet for Impulse. På høyre side er det et bilde og på venstre side er det tekst og visuelle elementer. Foto
Vi designet en mega board for Impulse med fokus på å være iøyefallende og skape bevegelse og dynamikk.

Ta kontakt

Matteo Di Capua

Matteo Di Capua

Leder design