Grafisk design – visuell identitet

Alle bedrifter og organisasjoner måles, vurderes og identifiseres ut fra fire forhold: det de gjør, det de sier, det andre sier om dem, og hvordan de ser ut. Grafisk design er retningslinjer for hvordan bedriften ser ut, og dermed bestemmende for det vi gjerne kaller bedriftens visuelle identitet. Den omfatter logo, andre grafiske elementer, fargepalett og typografiske snitt. I tillegg er illustrasjoner, bilder og bildebruk med på å definere den visuelle identiteten.

Hvorfor er grafisk design viktig?

Visuelle signaler huskes bedre og skaper lettere følelser enn ord; sånn er det bare. Alle forstår at en fin logo, selve signaturen til bedriften, er viktig. Farger, skrifttyper, ikoner, illustrasjoner og bildestil er man ikke like opptatt av, men disse tingene utgjør også vesentlige deler av det vi kaller bedriftens visuelle identitet. En god grafisk design speiler blant annet hva bedriften driver med, og ofte også hvilken bransje den er del av – samtidig som den skal bidra til å skille bedriften fra andre aktører i bransjen.

Sånn jobber Headspin med utvikling av grafisk design

Ofte starter vi med en workshop med deltagere fra både oss og kunden. Gjennom gjennomtenkte oppgaver som gjerne omfatter både farger, bilder, form og tekst, kommer vi frem til hvilke retninger som kan fungere, og hvilke som er mindre heldige.

Vi får gode tilbakemeldinger på slike workshops. Kunden blir oppmerksom på hvilke krav som stilles til en vel fungerende profil, og designerne våre lærer bransjen, kunden, produktene og kulturen å kjenne på kort tid. På grunnlag av det vi sammen finner ut, utvikler vi ett eller flere forslag til elementer i den grafiske profilen, og vi viser hvordan det vil se ut i bruk. For eksempel på websider, visittkort, t-skjorter, presentasjoner osv. Noen ganger hjelper vi også kundene med å lage og eventuelt holde en intern presentasjon.

Det ferdige produktet er som oftest en profilmanual som beskriver hvordan logo, farger og andre elementer skal brukes, sammen med en rekke filer som er klare til bruk på web, i annonser og alle andre steder den grafiske profilen skal brukes. 

Ny grafisk profil, eller bare en modernisering av den gamle?

De fleste grafiske profiler trenger en makeover en gang i blant for ikke å virke gammeldags og utdatert. La en designer vurdere hva som kan gjøres. Små justeringer på form og farge kan være tilstrekkelig. Se for eksempel hva vi gjorde med logoen til Nylander.