Flere kilder til Pstereo-pstemning
Årets største «hagefest» – Pstereo – inntar Marinen igjen 18.-19. august. Midt i hjertet av Trondheim får trønderne oppleve fantastisk musikk, kortreist mat og ufattelig god stemning. Vi er så heldige å få samarbeide med festivalen.
Da Pstereo startet i 2007, var det som en ren musikkfestival, men den har vokst seg langt utover grensene for hva vi forbinder med det begrepet. Over tid har festivalen utviklet seg til å bli en omfattende arena for mye mer enn musikk – blant annet lokal mat, kunst og andre kulturformer, fokus på bærekraft i alle ledd, installasjoner og opplevelser.
Før årets festival ønsket Pstereo en større endring – å bedre kommunisere hva festivalen faktisk er. Vi hadde én spesiell forutsetning for å kunne levere godt arbeid, en forutsetning de lett aksepterte. Det var å se merkevaren Pstereo som en helhet, og ikke bare levere et design eller en visuell identitet.
Ny tolkning ble konsept
Tidligere har den visuelle kommunikasjonen vært basert på en tolkning av ordet stereo som at det er to like ting. Dette syntes vi det var tid for både å utfordre og å fornye. For stereo er strengt tatt ikke to like ting, det er to forskjellige lydkanaler – som sammen blir til noe større og bedre enn hver enkelt kanal. Vi tok derfor utgangspunkt i at ulike kilder kan skape en større totalopplevelse sammen.
Mye ved Pstereo er bra hver for seg – som for eksempel din favorittlåt live, eller nye kunstopplevelser – men når det kombineres kan det bli episk. Det er nettopp summen av alle de ulike kildene og komponentene som utgjør selve Pstereo-følelsen. Festivalen byr på uforglemmelige øyeblikk og en helt unik stemning. Vi ønsket å utforske ulike kombinasjoner av alt Pstereo består av, se hvordan det spiller sammen – og presentere hvordan søt musikk kan oppstå. Samtidig ville vi løfte frem den fantastiske arenaen som Marinen faktisk er, spesielt når den går fra dag til natt.
Visuell identitet i praksis
Den nye måten å tolke Pstereo på ble retningsgivende for både visuell identitet og kommunikasjon. Vi utforsket ulike måter å formidle konseptet visuelt, altså å gjenspeile at ulike kilder kombineres og blir til et større hele.
Den endelige løsningen blir gjennomført visuelt alle steder det lar seg gjøre. Lysstråler går i ulike retninger, men lager mønster når de møtes. Farger går sammen og skaper nye nyanser. To hendelser plasseres bildemessig oppå hverandre og skaper en historie. En typografisk bred tittel kombineres med en smal. Resultatet blir at Pstereo plutselig står frem i stereo, og både nye ideer og historier ser dagens lys.
Nå gleder vi oss til å se den nye identiteten utfolde seg på Marinen neste helg.
Tusen takk for tilliten.