Emojis + Brands = <3
Emojis oppsto i Japan og har nå blitt et etablert element i de fleste nordmenns kommunikasjonshverdag. For å illustrere akkurat hvor utbredt emojibruken er, kan du ta en titt på denne siden, som viser hvor ofte hver enkelt emoji blir brukt, verden over og i real time.
Instagram innførte for ikke lenge siden muligheten til å søke på emojier som hasthtags (alle utenom auberginen, den fikk ikke være med), noe som betyr at du nå kan søke på alle innlegg tagget med emoji, og også tagge egne bilder med emojis. Dette sa Instagram selv da de lanserte funksjonen:
Over the past few years, emoji have become part of a universal visual language. And just as we share photos and videos, we use emoji to communicate emotions and feelings in ways that anyone can understand, regardless of language or background. With emoji hashtags, you can discover even more by adding them to your own photos and videos, searching them on the Explore page and tapping on them when you see them in captions.
Emojis i kampanjer
Store merkevarer verden over, og spesielt de som henvender seg til millennials, snakker målgruppens språk og bruker blant annet emojis og humor som en del av sin tone-of-voice i sosiale medier.
Et eksempel på en stor merkevare som benytter seg av dette er pizzakjeden Dominos som lar deg bestille pizza ved å tvitre en pizza-emoji, også kalt emoji-ordering. Du får da en direktebeskjed fra Dominos som forsikrer seg om at du ikke bare ville uttrykke din kjærlighet til pizza, men faktisk ønsker å bestille mat. Du svarer hvilken pizza du vil ha, og bestillingen blir bekreftet. Du må selvfølgelig være registrert i Dominos systemer, it´s not magic, men det er ganske LOL. Dette ble rullet ut som en del av Dominos AnyWare-kampanje, som lar deg bestille pizza via et utvalg devices du måtte ha.
Ikke bare har Dominos lagt sin elsk på pizza-emojien, de er også eksperter i å snakke både målgruppen og kanalens språk. Da Twitter lanserte muligheten for å benytte emojis i tweets, feiret Dominos med følgende legendariske tweet:
Emoji-registeret er såpass rigid at du faktisk må bevise et reelt behov for en ny emoji, om du skal ha sjans til å nå frem med å få utviklet et nytt ikon. Få som prøver på det lykkes. Både burger, pizza og sushi er egne emojier, men tacoskjellet har til nå glimret med sitt fravær, noe Taco Bell liker dårlig. Tacokjeden har derfor startet en PR-kampanje for å få innført taco-emojien. Kampanjen inkluderer trykking av t-shirts med taco-emoji, i tillegg til at de samler inn underskrifter fra fanskaren. Apple har i natt rullet ut sitt iOS 9.1-system, og gjett hvilken emoji som er med? TACO! Vi ser for oss at taco-emojien får kjørt seg her til lands, spesielt på fredager!